תמוז
ר' אורי' ליפא בן מרדכי ז"ל
כ"א תמוז תש"נ


Hinda Tiba A"H בת 'R Eli Z"L
ט"ו תמוז תשכ"ג


.M Feiga Yenta A"H בת 'R Mordechai Tzvi Z"L
כ"ד תמוז תשל"ז


'R Mordechai Tzvi Z"L בן 'R Ben-Tzion Hacohen
ט"ו תמוז תש"ד


ר' שמאול בן חיים ז"ל
כ"ו תמוז תשל"ח


ר' יוסף בן התן ז"ל
א תמוז תשנ"ב


ר' נפתלי הרץ בן אהרן אשר ז"ל
י"ז תמוז תשל"ו


ר' בנימין בן נתן הכהן ז"ל
ט"ו תמוז תש"נ


ר' אהרן בן יעקב מאיר הכהן ז"ל
ט"ז תמוז תשמ"ה


ר' אברהם גדליה בן חיים ז"ל
כ"ח תמוז תשס"ח


מ' שרה פערל בת משה אליה ע"ה
כ"א תמוז תשס"א


מ' שמחה שורה בת אשר ע"ה
כ"א תמוז תשנ"ב


מ' ניסל בת צדוק הי"ד
י"ח תמוז תש"ד


מ' מינה בת זכריה ע"ה
ח תמוז תשס"ד


מ' יפה (שיינדל) בת דב (בעריש) ע"ה
כ"ג תמוז תש"נ


מ' טובה גזלה בת שמעון ע"ה
י"ג תמוז תשס"א


מ' הענה רייזל בת שמואל שמלקה ע"ה
י"א תמוז תש"ל


מ' אנה חנה בת דוד ע"ה
ט"ז תמוז תשע"א


מ' אירנה בת טוביה ע"ה
כ"ג תמוז תשס"ה


ה' מרדכי אדריי בן פרס ז"ל
כ"ה תמוז תשמ"ד


מ' רחל בת פנחס הלוי גלוברמן ז"ל
ה תמוז תשל"ו


ה' קוניה רפאל בן מרקו ז"ל
כ"ט תמוז תש"ע


ה' צבי ג'מיל בן צדוק ז"ל
כ תמוז תשס"ה


ה' פרץ בן אליהו ז"ל
כ"ח תמוז תש"ע


ה' יצחק בן יוסף ז"ל
כ"ב תמוז תשס"ד


ה' ינקו בן נחמן ז"ל
י"ח תמוז תשע"ב


ה' דוב אהרן בן שלמה יהודה ז"ל
י תמוז תשע"ב


ה' גד בן חיים ז"ל
ט"ז תמוז תשס"ח


ר' אריה לייב בן אברהם ז"ל
ה תמוז תש"א


ה' אנטולי בן מאיר ז"ל
כ"ג תמוז תשס"ח


ר' שמען אלעזר בן אידל מאניש ז"ל
י"ג תמוז תשכ"ה


ר' יוסף דב בן אריה לייב הכהן ז"ל
ט"ז תמוז תשל"א


ר' שמעון בן ראובן ז"ל
ג תמוז תשמ"ה


ר' שמחה זאב בן יוסף ז"ל
י"א תמוז תש"ח


ר' שמחה בן דוד ז"ל
כ"א תמוז תשי"ז


ר' שמואל דוד בן יצחק ז"ל
י תמוז תש"נ


ר' שמואל בן ישראל ז"ל
ד תמוז תשמ"ז


ר' שמואל בן יעקב מרדכי ז"ל
י"א תמוז תש"נ


ר' שמואל בן יהונתן ז"ל
כ"ה תמוז תשמ"ג


ר' שמואל בן אפרים ז"ל
י"ז תמוז תש"ל


ר' שמואל בן (פיליפ) פנחס ז"ל
כ"ג תמוז תשמ"ג


ר' שמואל אליה בן יחזקאל ז"ל
ט"ז תמוז תשכ"ח


ר' שמואל איסר בן דוב ז"ל
כ"ד תמוז תש"נ


ר' שלמה צבי אשר בן אברהם מרדכי ז"ל
ט"ז תמוז תשל"ז


ר' שלמה יהודה בן אהרן ז"ל
ח תמוז תשל"ז


ר' שחמה בן מנחם הכהן ז"ל
י"ג תמוז תשנ"ז


ר' שלמה בן אליעזר צבי הלוי ז"ל
ט"ז תמוז תשנ"ב


ר' שלמה בן אליהו ז"ל
כ"ד תמוז תשנ"ח


ר' שלמה בן אברהם ז"ל
כ"ד תמוז תשכ"ח


ר' שלום מאיר בן אליהו צבי ז"ל
כ"ה תמוז תשמ"ח


ר' שכנא בן שניאור צבי ז"ל
ו תמוז תשכ"ו


ר' שושן מכלוף בן דוד ז"ל
כ"א תמוז תש"ל


ר' שבתי ברוך בן ישראל ז"ל
י"ח תמוז תש"ל


ר' שאול בן שמשון ז"ל
כ"ב תמוז תשל"ד


ר' שאול ישראל בן אלימלך ז"ל
י תמוז תשל"ז


ר' רפאל בן ישראל יוסף ז"ל
כ"ד תמוז תשמ"ט


ר' רפאל בן יהודה לייב ז"ל
י"א תמוז תשמ"ח


ר' רחמים בן יחזקאל ז"ל
י"ט תמוז תשמ"ט


ר' קרל (חיים) בן משה ז"ל
י תמוז תשמ"ח


ר' צדוק אריה בן דוב ז"ל
ה תמוז תש"מ


ר' צבי שמואל בן יעקב ז"ל
י"ז תמוז תשנ"ד


ר' צבי הרמן בן שמואל ז"ל
י"ח תמוז תשנ"ז


ר' צבי בן שלמה זאב ז"ל
י"א תמוז תשי"ח


ר' צבי בן שאול ז"ל
כ"ג תמוז תש"ב


ר' צבי בן מרדכי ז"ל
י"ט תמוז תש"נ


ר' צבי בן יעקב ז"ל
כ"ד תמוז תש"ס


ר' צבי בן בן ציון ז"ל
י"ח תמוז תשמ"ו


ר' צבי (הערשל) העניך בן משה שרגא פייבל ז"ל
י"ז תמוז תש"נ


ר' פנחס בן נחמן הכהן ז"ל
ט תמוז תשכ"ב


ר' פאלק בן ברוך בן ציון ז"ל
ז תמוז תש"נ


ר' עמנואל בן משה ז"ל
א תמוז תשנ"א


ר' עמית בן זאב ז"ל
כ"ח תמוז תש"נ


ר' עזיז בן נחמיה ז"ל
כ"ז תמוז תשמ"ג


ר' נפתלי הרץ בן דוד מנחם ז"ל
י"ז תמוז תשל"ו


ר' נחום בן ראובן ז"ל
כ"ג תמוז תש"ל


ר' נחום בן זרח ז"ל
י"ז תמוז תרפ"ח


ר' נחום אליקום בן אברהם יצחק ז"ל
ח תמוז תש"ל


ר' נח בן הירש ז"ל
ה תמוז תשל"ט


ר' נוטה נתן בן יואל ז"ל
י"ב תמוז תש"נ


ר' משולם זושא בן יחיאל ז"ל
כ"ה תמוז תשל"ז


ר' משה שרגא פייבל בן אברהם יצחק הי"ד
י"ז תמוז תש"א


ר' משה שמעון (מרטין) בן פייביש ז"ל
י"ג תמוז תשל"א


ר' משה ראובן בן קלמן מאיר ז"ל
י"ג תמוז ת"ש


ר' משה מנחם בן אליעזר אריה ז"ל
ב תמוז תשל"ו


ר' משה מוריס בן אליעזר הכהן ז"ל
ט תמוז תשנ"ח


ר' משה לייב בן יוסף חיים ז"ל
ט"ז תמוז תשמ"ג


ר' משה חיים בן בן ציון ז"ל
י"א תמוז תשמ"א


ר' משה בן שמעון אריה ז"ל
י"ג תמוז תשל"ה


ר' משה בן לייב הענדל ז"ל
י"ז תמוז תש"נ


ר' משה בן ישעיהו ז"ל
י"א תמוז תש"נ


ר' משה בן יחזקאל בנימין ז"ל
י"ז תמוז תש"ה


ר' משה בן יוסף ז"ל
כ"ו תמוז תשל"א


ר' משה בן אליעזר ז"ל
כ"א תמוז תש"ל


ר' משה אהרן בן שמואל ז"ל
ט"ז תמוז תש"נ


ר' משה אהרן בן חיים ז"ל
ט"ו תמוז תשנ"ו


ר' משה אבא בן זליג ז"ל
א תמוז תשכ"ד


ר' משה (מרטין) בן שלמה ז"ל
כ"א תמוז תשמ"ה


ר' מרדכי בן שלום חיים ז"ל
ב תמוז תש"נ


ר' מרדכי בן יוסף ז"ל
ב תמוז תש"נ


ר' מרדכי בן דוד ז"ל
ט תמוז תש"ל


ר' מנחם מני בן יצחק הלוי ז"ל
כ תמוז תש"נ


ר' מנחם מנדל בן ישעיה ז"ל
כ"ב תמוז תש"ל


ר' מנחם מנדל בן חיים ז"ל
ט"ז תמוז תשכ"ו


ר' מנחם מנדל אהרן בן מאיר ז"ל
ה תמוז תשנ"ח


ר' מנחם בן יוסף ז"ל
ו תמוז תשכ"ט


ר' מנחם מאניס בן אברהם הלל ז"ל
ט"ז תמוז תשל"ד


ר' מנחם בן יוסף יצחק ז"ל
כ"ד תמוז תשמ"ז


ר' מנדל בן משה יוסף ז"ל
י"א תמוז תשמ"א


ר' מיכל בן יוסף זלמן ז"ל
י"ט תמוז תשל"ג


ר' מיכאל בן משה ז"ל
כ"ז תמוז תשכ"ח


ר' מאיר יצחק בן שלמה ז"ל
י"א תמוז תש"נ


ר' מאיר דוד בן לייב אליהו ז"ל
ד תמוז תשמ"ב


ר' מאיר בן יצחק ז"ל
י תמוז תשנ"א


ר' מאיר אליעזר בן צבי ז"ל
י"ד תמוז תש"ל


ר' לוי בן שלמה ז"ל
י"ט תמוז תשמ"ו


ר' ישראל נח בן ניסן ז"ל
כ"ט תמוז תשכ"ב


ר' ישראל מנחם בן שמואל ז"ל
כ"ו תמוז תשמ"ח


ר' ישראל יחיאל בן אברהם ז"ל
י"ג תמוז תש"נ


ר' ישראל בן יעקב ז"ל
ד תמוז תשמ"ד


ר' ישראל בן יוסף חיים ז"ל
כ"ב תמוז תשמ"ג


ר' ישראל בן יואל ז"ל
י"ד תמוז תש"א


ר' ישראל בן אליעזר ז"ל
ב תמוז תשמ"ח


ר' ישעיה משה בן שמואל איסר ז"ל
י"ז תמוז תשמ"ט


ר' ישעיה בן משה יחזקאל ז"ל
כ"ח תמוז תשמ"ז


ר' ישכר דב בן שלמה ז"ל
כ"א תמוז תשמ"ט


ר' יצחק משה בן עוזר דוד ז"ל
ט תמוז תשל"ד


ר' יצחק יעקב בן יוסף דוד ז"ל
י"ז תמוז תש"א


ר' יצחק חיים בן יוסף יזריאל ז"ל
ט תמוז תשל"א


ר' יצחק דב בן מאיר ז"ל
כ"ג תמוז תש"כ


ר' יצחק דב בן אביגדור ז"ל
כ תמוז תשל"ח


ר' יצחק בן שמעון ז"ל
י"א תמוז תשל"ד


ר' יצחק בן קלמן ז"ל
כ"ב תמוז תשנ"ד


ר' יצחק בן משה ז"ל
ט תמוז תשנ"ז


ר' יצחק בן אברהם מיכאל ז"ל
א תמוז תשמ"ג


ר' יצחק בן אברהם ז"ל
י"ט תמוז תשנ"ח


ר' יצחק אריה בן שלום שכנא ז"ל
כ"ב תמוז תשמ"ה


ר' יצחק אליהו בן זליג ז"ל
ט"ז תמוז תש"נ


ר' יצחק אהרן בן יונה ז"ל
ו תמוז תרצ"ג


ר' יפת בן נתן ז"ל
ו תמוז תשמ"ד


ר' יעקב מאיר בן יוסף חיים ז"ל
י"ב תמוז תש"נ


ר' יעקב בן מנשה ז"ל
י תמוז תשל"א


ר' יעקב בן ישעיהו ז"ל
י"א תמוז תש"ל


ר' יעקב בן ירמיהו ז"ל
כ"ו תמוז תשל"ג


ר' יעקב בן יצחק ז"ל
כ"א תמוז תשל"ה


ר' יעקב בן יהודה חיים ז"ל
כ"ג תמוז תשמ"ט


ר' יעקב בן אהרן ז"ל
ג תמוז תשנ"א


ר' יעקב אשר בן שמואל ז"ל
כ"ז תמוז תשכ"ט


ר' יעקב אברהם בן לוי ז"ל
ט"ז תמוז תשכ"ד


ר' יוסף
י"ד תמוז תש"נ


ר' יוסף הכהן בן בערל מאיר ז"ל
כ"ט תמוז תשנ"ז


ר' יוסף בן רחמים ז"ל
י"ג תמוז תשנ"ו


ר' יוסף בן יונה ז"ל
ד תמוז תש"מ


ר' יוסף בן הלל הכהן ז"ל
י"ב תמוז תש"ד


ר' יוסף אשר בן יוסף ז"ל
ט"ז תמוז תשל"ג


ר' יוסף אליה בן מרדכי ז"ל
ד תמוז תשל"ג


ר' יונה בן אברהם ז"ל
י"ח תמוז תשנ"ז


ר' יהודה דב בן אברהם זאב ז"ל
י"ב תמוז תשכ"ד


ר' יהודה לייב בן יוסף ז"ל
ג תמוז תשל"ח


ר' יהודה בן אלכסנדר ז"ל
ג תמוז תש"ג


ר' חנא בן משה שרגא פייבל הי"ד
י"ז תמוז תש"א


ר' חיים שמשון בן מאיר ז"ל
י תמוז תש"נ


ר' חיים שמואל בן משה נחמן ז"ל
י"ד תמוז תשל"ב


ר' חיים שלמה בן עזריאל ז"ל
ט"ו תמוז תשל"ד


ר' חיים מרדכי בן שמעון ז"ל
י תמוז תשל"ה


ר' חיים ישעיה בן מאיר ז"ל
כ"א תמוז תשל"ד


ר' חיים יהושע צבי הערש בן דוב בעריש ז"ל
ז תמוז תש"נ


ר' חיים גרשון בן משה שרגא פייבל הי"ד
י"ז תמוז תש"א


ר' חיים בן שמחה זאב ז"ל
כ תמוז תשמ"ו


ר' חיים בצלאל בן משה ז"ל
כ"ו תמוז תש"נ


ר' חיים בן יצחק ז"ל
כ"ג תמוז תשמ"ה


ר' חיים בן יעקב ז"ל
ג תמוז תשכ"ה


ר' חיים בן יוסף פישל ז"ל
ה תמוז תש"ל


ר' חיים אפרים בן דוב ז"ל
ד תמוז תשנ"א


ר' חיים (חרי) בן הרש ז"ל
י"ח תמוז תשנ"ג


ר' זלמן בן יואל ז"ל
כ"ד תמוז תש"ס


ר' זלמן בן טבל הלוי ז"ל
כ"ז תמוז תשנ"ה


ר' זכריה בן דוד ז"ל
ו תמוז תשכ"ג


ר' זאב בן שמואל ז"ל
ז תמוז תשל"ד


ר' זאב בן משה ז"ל
א תמוז תשמ"ח


ר' זאב בן דוד ז"ל
ח תמוז תשכ"ט


ר' זאב בן בן ציון יהושע ז"ל
ט"ז תמוז תשנ"ט


ר' זאב אברהם בן מיכאל ז"ל
כ"א תמוז תשמ"ב


ר' דוד יעקב בן מנחם ז"ל
י"ב תמוז תרפ"ו


ר' דוד זנויל בן מיכאל יוסף ז"ל
ג תמוז תשי"ח


ר' דוד דוב בן אשר זליג ז"ל
כ תמוז תש"נ


ר' דוד בן ירחמיאל ז"ל
ב תמוז תשנ"ג


ר' דוד בן דניאל ז"ל
א תמוז תשנ"ב


ר' דוד בן אברהם ז"ל
כ"ח תמוז תשמ"א


ר' דוב בן שמואל ז"ל
כ תמוז תשנ"ג


ר' דב (בערל) בן יצחק ז"ל
י תמוז תש"א


ר' דב בן אליעזר ז"ל
י"ד תמוז תשכ"א


ר' גרשון בן יעקב ז"ל
ה תמוז תשל"ז


ר' גדעון בן בנימין ז"ל
כ"ט תמוז תשנ"ה


ר' ברוך אנשל בן שמואל ז"ל
כ"ה תמוז תשנ"ה


ר' בצלאל בן פסח ז"ל
י"ח תמוז תשל"ה


ר' בן ציון בן נתן ז"ל
י"ד תמוז תשמ"ה


ר' בניהו בן נפתלי ז"ל
ב תמוז תשמ"ב


ר' בן ציון בן זאב ז"ל
ג תמוז תשל"ד


ר' בן ציון בן מנחם ז"ל
כ תמוז תשכ"ז


ר' אשר בן בנימין ז"ל
א תמוז תשמ"א


ר' אריה לאון בן ברוך ז"ל
כ"ה תמוז תשמ"ג


ר' אריה לייב בן זונדל ז"ל
ב תמוז תשנ"ב


ר' אריה לייב
כ"ה תמוז תשמ"ג


ר' אריה בן שרגא ז"ל
ד תמוז תש"נ


ר' אריה בן שלמה ז"ל
י"ב תמוז תשנ"ט


ר' אפרים זלמן בן משה יעקב הכהן ז"ל
כ"ז תמוז תש"ס


ר' אפרים איציק בן עוזר ז"ל
כ"ט תמוז תש"א


ר' אנצל בן שמואל ז"ל
כ"ו תמוז תשנ"ח


ר' אלתר ישראל יעקב בן שמחה יצחק ז"ל
י"ב תמוז תשל"ו


ר' אלעזר בן יוסף שלמה ז"ל
ז תמוז תשנ"ג


ר' אליפלט בן משה מנחם ז"ל
ד תמוז תשנ"ח


ר' אליעזר ליפמן בן מאיר צבי ז"ל
י"א תמוז תשמ"ג


ר' אליעזר יצחק בן אברהם אביש ז"ל
י"ח תמוז תש"נ


ר' אליעזר ברוך בן משה הלוי ז"ל
י"ט תמוז תש"נ


ר' אליעזר אריה בן משה מנחם ז"ל
כ"ה תמוז תשנ"ב


ר' אליעזא אלימלך בן פנחס מנחם ז"ל
ט תמוז תש"נ


ר' אליהו צבי בן יעקב מאיר ז"ל
י"ג תמוז תש"נ


ר' אליהו נתן בן מיכאל הלוי ז"ל
כ"ו תמוז תשמ"ח


ר' אליהו בן משה צבי הכהן ז"ל
י"ח תמוז תשל"ד


ר' אליהו אלימלך בן חיים ז"ל
כ"ה תמוז תש"נ


ר' אלי הכהן בן משה ז"ל
כ"ד תמוז תרצ"ז


ר' אלי בן משה יצחק ז"ל
א תמוז תש"ס


ר' אליה בן משה ז"ל
ט תמוז תשי"ד


ר' אלחנן זאב בן אליעזר ז"ל
כ"ב תמוז תשכ"ג


ר' אייזיק אהרן בן חיים צבי ז"ל
ה תמוז תש"נ


ר' איזידור ישראל בן לופו זאב ז"ל
ח תמוז תש"ס


ר' אהרן שמעון בן משה אלימלך ז"ל
א תמוז תשנ"ט


ר' אהרן שלמה בן מאיר ישעיה ז"ל
ט תמוז תש"נ


ר' אהרן
א תמוז תש"ס


ר' אהרן בן אברהם ז"ל
י"ג תמוז תש"נ


ר' אברהם יהודה בן ישראל זאב ז"ל
ז תמוז תשכ"ה


ר' אברהם דוד בן צבי ז"ל
ו תמוז תש"נ


ר' אברהם דוד בן יצחק ז"ל
כ"ט תמוז תשמ"ד


ר' אברהם בן צבי ז"ל
י"ג תמוז תשמ"ו


ר' אברהם בן משה שמעון ז"ל
ב תמוז תשס"א


ר' אברהם בן מנחם מנדל ז"ל
כ"ח תמוז תשמ"ז


ר' אברהם בן ישראל דוד ז"ל
י"ג תמוז תשנ"ו


ר' אברהם בן יונטל ז"ל
כ"א תמוז תשנ"ז


ר' אברהם בן חיים ז"ל
כ"ו תמוז תשס"א


ר' אברהם בן דוד הכהן ז"ל
י"ג תמוז תשמ"ז


ר' אברהם בן אליהו ז"ל
כ"ט תמוז תשנ"ח


ר' אברהם אליהו בן משה ז"ל
ד תמוז תש"נ


ר' אברהם אבא בן יהושע ז"ל
כ"ט תמוז תש"נ


ר' אבא בן יעקב ז"ל
י"ב תמוז תשל"ח


מ' רחל (רות) בת חיים דב גליק ע"ה
ה תמוז תשמ"ח


מ' פרומא פייע
א תמוז תש"מ


מ' נאסכה בת יוסף ע"ה
כ"ג תמוז תשנ"ו


מ' יוטה אידה בת דוד ע"ה
כ תמוז תשנ"ד


מ' הענא רויזא בת אליקום גצל ע"ה
ד תמוז תשכ"ה


מ' דניה בת שמואל ע"ה
כ"ד תמוז תשנ"ד


מ' ברטה בת מרדכי דרימר ע"ה
י תמוז תשמ"ו


מ' בלא בת טוביה (טובצ'ה) ע"ה
ט"ז תמוז תשמ"ה


מ' שרפין כוכבה בת יוסף ע"ה
כ"ז תמוז תשס"ב


מ' שרה פייגל בת אליהו ע"ה
כ"ה תמוז תשל"ז


מ' שרה מינא בת שלום יוסף ע"ה
ד תמוז תשל"ג


מ' שרה גיטל בת לייב ע"ה
כ"ה תמוז תשמ"ח


מ' שרה גולדה בת אברהם גרשון ע"ה
א תמוז תשל"ו


מ' שרה בת גיטל ע"ה
כ"ד תמוז תשמ"ח


מ' שרה בינא בת ברוך יצחק ע"ה
י"ד תמוז תשל"ב


מ' שרה בת יעקב ע"ה
כ"ח תמוז תשכ"ה


מ' שפרה בת יעקב ע"ה
י"ד תמוז תשנ"א


מ' שפרה בת יוסף ע"ה
ז תמוז תשנ"ג


מ' שושנה חיה בת ישראל לייב ע"ה
ג תמוז תשמ"ח


מ' שושנה בת משה אריה ע"ה
ד תמוז תשנ"ח


מ' ריזא בת חנינא ע"ה
כ"א תמוז תש"נ


מ' ריקה רין בת סעדיה ע"ה
י"ט תמוז תשנ"ט


מ' ריקה בת ניסים ע"ה
ג תמוז תרצ"ט


מ' ריילה פסיה בת משה ע"ה
כ"ח תמוז תש"נ


מ' רייזל נעכא בת שמואל אברהם ע"ה
כ"ט תמוז תשט"ז


מ' רחל בת אריה לייב ע"ה
ג תמוז תשי"ט


מ' רבקה רוזה בת נחום ע"ה
ג תמוז תשל"ט


מ' רבקה צפורה בת אברהם יונה ע"ה
כ"ז תמוז תש"ס


מ' רבקה ומ' איטה בת יששכר דוב ע"ה
כ תמוז תש"נ


מ' רבקה בת עזריאל ע"ה
כ"ז תמוז תשנ"ב


מ' קלרא בת בערל ע"ה
כ"ט תמוז תשנ"ז


מ' ציציליה בת אליהו ע"ה
כ"ו תמוז תשנ"ה


מ' פרימעט בת ברוך ע"ה
כ"ו תמוז תש"כ


מ' פרידה שרה בת יצחק גרובר ע"ה
ד תמוז תשנ"ו


מ' פרומא ביילא בת שלמה משה ע"ה
ו תמוז תשל"ב


מ' פעשא איטה בת משה ע"ה
כ"ה תמוז תשל"ב


מ' פסיה בת לייב ע"ה
ט תמוז תש"ס


מ' פנינה בת שמחה ע"ה
ה תמוז תשנ"ז


מ' פייגא בת חיים ע"ה
ח תמוז תש"נ


מ' פייגא פאני בת יעקב ע"ה
ו תמוז תשנ"ז


מ' פייגא בת ראובן ע"ה
י"ג תמוז תשכ"א


מ' פייגא ינטא בת מרדכי צבי הכהן ע"ה
כ"ד תמוז תשל"ז


מ' פייגא בת שלום ע"ה
ג תמוז תשנ"ב


מ' פייגא בת פנחס ע"ה
י"ג תמוז תשכ"ט


מ' פייא רייכל בת יהודה לייב ע"ה
כ"ו תמוז תרפ"ו


מ' פוריעל בת אשר ע"ה
כ"ד תמוז תשכ"ד


מ' עלקא ברכה בת ישראל הכהן ע"ה
ג תמוז תשל"ג


מ' עטיל רעכיל בת ישראל הכהן ע"ה
כ"ג תמוז תשמ"ט


מ' עטא בת יצחק ע"ה
י"ח תמוז תש"נ


מ' עדינה בת חיים ע"ה
כ"ד תמוז תשמ"ב


מ' עדה בת ישראל ע"ה
א תמוז תשמ"א


מ' סופי בת אהרן פרסנר ע"ה
א תמוז תשנ"א


מ' נינה בת עישה ע"ה
ב תמוז תשמ"ה


מ' נינה בת אריה לייב ע"ה
י"ג תמוז תשל"ז


מ' נילי בת יחזקאל גולדברג ע"ה
י"ב תמוז תשמ"א


מ' נחמה דינה בת ישראל ע"ה
י"ב תמוז תשנ"ו


מ' נחה בת יהודה פינצבסקי ע"ה
ט"ו תמוז תשכ"ט


מ' נאסכא בת יוסף ע"ה
כ"ג תמוז תשנ"ה


מ' מרתה מרים בת מיכאל הכהן ע"ה
י"ט תמוז תשכ"ו


מ' מרים בת יעקב הלוי ע"ה
י"ג תמוז תשמ"א


מ' מרים בת שצואל גרשון ע"ה
כ"ה תמוז תשמ"ב


מ' מרים בת זליג ע"ה
י"ז תמוז תשנ"ו


מ' מנוחה עלקא בת אברהם בנימין ע"ה
ט"ו תמוז תשכ"ח


מ' מירל בת חיים יצחק ע"ה
כ"ו תמוז תשנ"ב


מ' מינה בת שלמה ע"ה
י"א תמוז תשל"ז


מ' מנה נחמה בת רוך משה נחמיה ע"ה
י"ח תמוז תשנ"ח


מ' מינא ליבא בת שמעון הכהן ריינס ע"ה
כ תמוז תש"נ


מ' מינא בת זעליג ע"ה
כ"ז תמוז תשנ"ז


מ' מטלה בת יחזקאל ע"ה
כ"ד תמוז תשכ"א


מ' מזל בת אליהו ע"ה
י"ד תמוז תשנ"ד


מ' מושקע בת עזרא זעליג ע"ה
י"ח תמוז תש"נ


מ' מונה בת רפאל ע"ה
כ תמוז תשנ"ט


מ' מאטיל בת משה יוסף ע"ה
כ"ב תמוז תשנ"ו


מ' ליבא עטא בת שלמה זלמן ע"ה
י"ח תמוז תשנ"ח


מ' לובה בת חיים ע"ה
י"ח תמוז תש"ס


מ' לאה מירל בת משה יהודה רייכר ע"ה
י"א תמוז תש"א


מ' לאה בת יוסף יהודה ע"ה
י"ז תמוז תש"ג


מ' לאה (לריה) בת יונתן (אנטוון) ע"ה
כ"ה תמוז תשנ"ח


מ' יענטא בת דוד משה ע"ה
ט"ז תמוז תשי"ג


מ' יטי יהודית בת שלמה זלמן ע"ה
י"ז תמוז תש"נ


מ' יוליה בת יהודה קנר ע"ה
כ"ב תמוז תשמ"א


מ' יהודית בת ברוך ע"ה
י"ז תמוז תשכ"ז


מ' טריינא בת זאב וולף ע"ה
כ"א תמוז תשמ"ז


מ' טובה בת אברהן יהושע ע"ה
כ"ד תמוז תש"נ


מ' חעשא רחל בת יעקב צבי ע"ה
כ"ט תמוז תשנ"ה


מ' חנה חיה בת אליהו מרדכי ע"ה
ב תמוז תשל"ט


מ' חנה זיסל בת הלל פילצר ע"ה
כ"ח תמוז תשל"ח


מ' חנה גולדא בת בנימין צבי ע"ה
כ תמוז תשנ"א


מ' חנה גאלדא בת משה ע"ה
א תמוז תש"ו


מ' חנה בת שלמה לייב ע"ה
ט"ז תמוז תשנ"ה


מ' חנה בת זוקן ע"ה
ח תמוז תשנ"ג


מ' חנה בת אהרן ע"ה
י"ט תמוז תש"נ


מ' חיקה בת נחום ע"ה
י"ז תמוז תש"נ


מ' חיה פרידה דבורה בת אליה ברוך ע"ה
ו תמוז תש"ל


מ' חיה פפייגא בת יוסף זילברמן ע"ה
ג תמוז תשל"ז


מ' חיה הנדא בת שבתי הי"ד
י"ז תמוז תש"נ


מ' חיה גולדה בת אביגדור ע"ה
כ"ה תמוז תש"נ


מ' חיה בינה בת אברהם ע"ה
כ"ב תמוז תשל"ח


מ' חיה בת זלמן הירש ע"ה
כ"ג תמוז תש"נ


מ' חנה בת אברהם ע"ה
י תמוז תשנ"ו


מ' חונצ'ה חנוני בת משה ע"ה
י"ב תמוז תשמ"ט


מ' חוה בת משה ע"ה
כ"א תמוז תשנ"ח


מ' זלטא (שרלוטא) בת צבי ע"ה
י"ג תמוז תשל"ד


מ' ונדה בת אדם ע"ה
ט"ז תמוז תשל"א


מ' הענא רייזל בת שמואל שמלקה ע"ה
י"א תמוז תש"ל


מ' הלנה בת יצחק ע"ה
י"א תמוז תש"נ


מ' הלה בת בנימין ע"ה
ו תמוז תשמ"ט


מ' הינדא טיבא בת אליהו ע"ה
ט"ו תמוז תשכ"ג


מ' הדסה בת ברוך ע"ה
י"ד תמוז תשמ"ח


מ' דינה בת משה צבי ע"ה
כ תמוז תשל"ה


מ' דינה ביילא בת אריה לייב ע"ה
ז תמוז תשי"ט


ר' דושקא בת מנם מרדכי ע"ה
ג תמוז תש"י


מ' דובה מינדל בת אברהם נטע ע"ה
י תמוז תשס"ב


מ' דובה בת פיביל ע"ה
כ"ו תמוז תשל"ח


מ' דבורה בת פנחס ע"ה
א תמוז תשנ"ה


מ' דבורה בת יעקב ע"ה
כ"ח תמוז תשנ"ז


מ' געלא בת חיים הכהן ע"ה
י"ג תמוז תש"ח


מ' גיצ'א בת חיים הי"ד ע"ה
י תמוז תש"א


מ' גיטלה צ'רנה בת משה ע"ה
כ"ט תמוז תשל"ח


מ' גיטלה בת יעקב בר ע"ה
כ"ה תמוז תשמ"ז


מ' גיטל בת אליהו ע"ה
ט תמוז תש"ל


מ' גוסטה בת יעקב ע"ה
ה תמוז תשנ"ג


מ' בתיה אסתר בת ישראל דיק ע"ה
כ"ט תמוז תשמ"ז


מ' בת שבע בת אברהם יצחק ע"ה
ג תמוז תשנ"ג


מ' בת שבע בת יעקב ע"ה
י"ד תמוז תשל"ח


מ' ברכה עלקא בת אברהם דוד ע"ה
כ"ב תמוז תשל"ט


מ' ברכה ברנקה בת אליהו ע"ה
י"א תמוז תשנ"ט


מ' בעסי בת זכריה ע"ה
ד תמוז תש"נ


מ' בלנקא בת אמיל ע"ה
ט תמוז תשמ"ג


מ' בינה בת מאיר וולף ע"ה
ט"ו תמוז תשל"ד


מ' בילה שליפקה בת ציון יחיאל ע"ה
ט"ז תמוז תשמ"ז


מ' ביילא חיה פאטאי בת אברהם ע"ה
י"ח תמוז תשל"ה


מ' ביילא גיטל בת משה ע"ה
ו תמוז תש"ל


מ' אסתרה בת יוסף ע"ה
ג תמוז תש"נ


מ' אסתר בת סעדיה ע"ה
ג תמוז תש"ס


מ' אסתר גיטל בת גדליהו ע"ה
י"ב תמוז תש"נ


מ' אסתר בת שם טוב ע"ה
כ"ד תמוז תשנ"ט


מ' אסתר בת אוריה דוד ע"ה
ד תמוז תשל"ה


מ' אסתר בת בנימין ע"ה
י"ד תמוז תשל"ז


מ' אנה בת שמעון ע"ה
י"ג תמוז תשל"ג


מ' אנה (ברונסלווה) בריינדל
ח תמוז תשמ"ו


מ' אלין (ליבא) בת צבי ע"ה
א תמוז תשמ"ב


מ' אלטע ביילא בת יעקב ע"ה
י"ט תמוז תשמ"ג


מ' איידא בת ישראל יעקב הכהן ע"ה
ז תמוז תשכ"ט


מ' אדלה בת מנדל ע"ה
כ"א תמוז תשמ"ה


מ' (רבקה) ריבה שאשא בת אליהו ישעיה ע"ה
י"ד תמוז תשמ"ו


הרבנית רייכל בת עזריאל ע"ה
י"ח תמוז תש"נ


הרב ציון בן שמעון ז"ל
כ"א תמוז תש"נ


הר"ר אליהו נתן הלוי בן מיכאל ז"ל
כ"ו תמוז תשמ"ח


הילדה ורד בת ישראל אלכסנדר ע"ה
י תמוז תשמ"ט


הילד יצחק אביגדור בן צבי ז"ל
ט תמוז תש"נ


הב' אברהם בן יעקב יואל ז"ל
כ תמוז תש"ב


ה' אפרים בן ראובן יוסף ז"ל
כ"ז תמוז תשס"ג


ד"ר יוחנן בן אריה הכהן ז"ל
ח תמוז תשנ"ד


ד"ר דוד בן אברהם ז"ל
י"ב תמוז תש"נ


מ' אילה בת פסח ע"ה
ז תמוז תש"נ
 
 
זכויות החברים - עץ חיים
מוסדות התורה  ישיבת עץ חיים

דף הבית >  מאמרים על 'עץ חיים' >  מפי אמרם

    מפי אמרם


רב שיח  מיוחד ומאלף עם האחים הרה"ג  רבי צבי אריה טוקצינסקי שליט"א העומד  בראשות מוסדות 'עץ חיים' והרב רבי  יוסף טוקצינסקי שליט"א חבר הנהלת  המוסדות.
מרוה לצמא | ט"ו סיון תשע"ד
מאת: אהרן טייטלבוים

מוסדות 'עץ חיים' הירושלמיים,  מוסדות התורה הוותיקים ביותר בארץ  הקודש, היו רגילים יהודי העיר לומר:  לכאן נכנסים ב'טלית קטן' (במלאות שלוש  שנים), ויוצאים ב'טלית גדול' (לאחר מאה  ועשרים)...

אכן, 'עץ חיים' ליווה את תושבי ירושלים  דאז משחר נעוריהם ועד אחריתם. את  צעדיהם הראשונים החלו ילדי העיר  בתלמוד התורה, וגם לאחר נישואיהם הם  נותרו ללמוד בישיבה, עד זקנה ושיבה.  רבבות תלמידים יצאו מ'עץ חיים' במרוצת  הדורות, בהם גדולי עולם, בכירי הפוסקים  וגדולי האדמו"רים.

בחודש זה, לפני יותר ממאה ושבעים  שנה, בי"ח בסיוון תר"א, הוקמו מוסדות  'עץ חיים' על ידי רבה של ירושלים, מרן  הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל. ברב שיח  מיוחד ומאלף שקיימנו עם האחים הרה"ג  רבי צבי אריה טוקצינסקי שליט"א העומד  בראשות מוסדות 'עץ חיים' והרב רבי  יוסף טוקצינסקי שליט"א חבר הנהלת  המוסדות, הצטיירה תמונה מופלאה של  מוסדות שיסודם בהררי קודש, ואשר ליוו  ופיארו את עיר הקודש ירושלים לדורותיה,  עד עצם היום הזה.

הראיון התקיים בין כתלי תלמוד התורה  'עץ חיים', השוכן באורח זמני בבניין מוסדות  'זוויעהל' ברחוב שמואל הנביא בירושלים.  הרבנים טוקצינסקי הם בניו של הגאון  רבי ניסן אהרן זצ"ל, שנפטר לפני כשנתיים.  הגרנ"א היה בנו של הגאון רבי יחיאל מיכל  טוקצינסקי זצ"ל, אשר היה נשוי לנכדתו  של הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל, רבה של  ירושלים. הגר"ש היה זה שמינה את נכדו  לשמש כראש ומנהל הישיבה ומוסדות 'עץ  מהפך בירושלים שלפני 170 שנה: תלמוד תורה לילדים הוקם על  ידי הגר"ש סלנט זצ"ל סיפורים אותנטיים מכלי ראשון על 'עץ  חיים', מוסדות התורה הוותיקים ביותר בארץ הקודש, מפי מנהלי  המוסדות הרבנים טוקצינסקי, נכדיו של המנהל הראשון הגאון  רבי יחיאל מיכל טוקצינסקי זצ"ל עץ שפירותיו מתוקים לראשונה:  לת"ת הולכים ילדים  היוזמה, ההקמה, ההשקעה בחינוך, גיוס התרומות, המעבר אל מחוץ לחומות, הפירות המתוקים חיים'. הרבנים טוקצינסקי מעשירים את  השיחה בזיכרונות האצורים עמם במשך  שנות דור, חלקם מאשר שמעו מפי זקנם  ואביהם, לצד עובדות ואנקדוטות שאותן  חוו בעצמם.

לא רק לבעלי יכולת מה היה הרקע להקמת תלמוד התורה  הראשון בארץ?  תלמוד התורה וישיבת 'עץ חיים' נוסדו  בקיץ שנת תר"א, כאמור, בידי הגר"ש  סלנט, ברובע היהודי בעיר העתיקה. באותה  עת לא היו בארץ תלמודי תורה כלל.  הסיטואציה הייתה אז, שמספר אבות היו  שוכרים מלמד שילמד את ילדיהם. הילדים  היו לומדים בצוותא באחד מחדרי הבית, או  בביתו של המלמד, ללא חלוקה לרמות. היה  זה לימוד קבוצתי, שבו ילדים בעלי יכולות  שונות ובגילאים שונים לומדים בכפיפה  אחת. כמובן, מי שהתברך באמצעים, יכול  היה להרשות לעצמו לקחת מלמד מוצלח  ומעולה. מי שלא הייתה הפרוטה מצויה  בכיסו, נאלץ להסתפק במלמד פשוט.  כך נוצר פער משמעותי בין רמת הידע  של הילדים, רק בגלל מצבם הכספי של  הוריהם...

הגר"ש סלנט החליט כי אסור לאפשר למצב כזה להתרחש, וכי יש לקבץ את כל  התלמידים תחת קורת גג אחת, ולתת להם  חינוך ולימודים שווים. כמי שהיה אחראי  על המצב בירושלים, שהיה ה"אבא" של  העיר, החליט הגר"ש שחייבים לפעול למען  חינוך הילדים, כפי שהוא התבטא: "גם אם  יצאו מהם חייטים וסנדלרים, לפחות שידעו  גם ללמוד כהלכה"...  הרעיון החדשני המרכזי, שעמד בבסיס  אמנת 'עץ חיים', היה הקמת מסלול  לימודים המתחיל מגיל צעיר ומסתיים  לאחר הנישואין, מסלול הבנוי ממסגרות  תלמידים בעלי יכולות שוות, הלומדים  יחדיו. הדבר היווה חידוש מהפכני, לעומת  השיטה שהייתה קיימת עד אז בירושלים.

מיד עם ההכרזה על הקמת הת"ת, התקבצו  כולם ללמוד במבנה אחד, כנהוג בימינו?  לא. תחילה פוזרו כיתות הלימוד בין  מבנים שונים ברחבי העיר העתיקה. רק  בשנת תרי"ז רוכזו התלמידים בקבוצת  מבנים, שהיו סמוכים לחצר בית הכנסת  ה'חורבה', יחד עם בית הדין של ירושלים.  לתלמוד התורה ניתן השם 'ישיבת עץ חיים'.

שיטת הלימוד הייתה מבוססת על זו  של מרן הגר"ח מוולוז'ין זצ"ל, שאותה  קיבל ממרן הגר"א זצ"ל - להשקיע היטב  בלימוד החומש, ולאחר מכן לעבור מיד  ללימוד הגמרא. בימינו, יש המשקיעים חלק  נכבד מהשנים בלימוד המשניות, אבל ב'עץ  חיים', עד היום, ממשיכים בדרך שהתווה  לנו הגר"ש סלנט.  לדאוג גם לקמח זמן קצר לאחר שהוקם הת"ת, הוקמה  גם הישיבה לבחורים. האם הגר"ש סלנט  מסר בה שיעורים? אכן, בתחילה מסר הגר"ש שיעורים  בישיבה שהוקמה. השתתפו באותם  שיעורים גם למדנים גדולים מקרב תושבי  השכונה. הם היו בטוחים שישמעו פלפולים  עצומים, אבל הופתעו לשמוע שיעור עממי  ופשוט. לאחר השיעור ניגשו אליו אותם  למדנים ושוחחו עמו בלימוד. הם ניסו  להעלות מספר נקודות וקושיות שבהן  התחבטו, ולהבנתם נותרו בלתי פתורות,  אבל הגר"ש לא התרגש מכך. הוא חזר ואמר  להם שוב ושוב את השיעור, עד שהם קלטו  כי הכול נהיר ובהיר. הגר"ש הצליח לפשט  את הסוגיה בצורה כזו, שכל ספקותיהם  נעלמו והתפוגגו.

מנין היו המשאבים להחזקת המוסדות? בשנת תר"ח, כאשר תלמוד התורה  והישיבה היו במצוקה כלכלית, לא שקט  הגר"ש סלנט עד שקם ונסע לווילנה, שם  גולל בפני ראשי הקהילה את מצבו הקשה  של המרכז החינוכי. הודות להשפעתו נוצרה  קרן מיוחדת, שמטרתה לבסס את קיום  הישיבה.  שמענו כי הגר"ש לא הסתפק רק  במגבית בליטא ורוסיה. הוא הגיע גם  ללונדון ולמנצ'סטר, והרחיק אפילו עד  פולין וגליציה, לשם גיוס הכספים למען עניי  ירושלים בכלל ומוסדות 'עץ חיים' בפרט.  מספרים, כי כשהגיע למעונו של הגה"ק  מרן בעל ה'חידושי הרי"ם' מגור זי"ע, שוחח  עמו בלימוד, והרבי התפעל מאוד מגאונותו.  מכיוון שהגר"ש הורגל להתפלל תפילת  ותיקין בכל יום, חיפש מנין כזה גם בעיירה  גור, אך לא מצא, משום מה. הוא החליט  להתפלל ביחידות, כדי לא לשנות ממנהגו.  מישהו שהבחין בו גילה את אוזנו של  הרבי, שהאברך שעמו נפגש אתמול נוהג לא  על פי ההלכה... אך ה'חידושי הרי"ם' לא  התייחס לדברים וקבע כי: "האברך הזה  יודע מה הוא עושה"...

כמו כן מסופר, כי הגיע בנדודיו גם לעיירה  בעלזא, שבה שימש אז כרב וכאדמו"ר  מרן הגה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע.  ה'שר שלום' נודע בכך שריפא את החולים  שביקרו אצלו באמצעות כף ידו. הרבי היה  ממשש את האזור הנגוע, והחולי והכאב,  כמו המחלה, חלפו מיד.  באותה עת סבל הגר"ש מכאבים  בכתפו, אולי מחמת המאמץ שהיה כרוך  בנסיעה המפרכת הזו. כשביקר בקודש  פנימה, לא סיפר הגר"ש לרבי על מיחושיו  כלל. להפתעתו, קם הרבי ממקומו, העביר  את אצבעותיו הקדושות על גבי הכתף של  האורח הרם, וראה זה פלא, הכאב חלף כלא  היה.  דרמה בלב ים אחד האברכים מחסידי גור, שהיה  תלמיד חכם ולמדן מופלג, השתוקק לעלות  לארץ ישראל. הוא נכנס להגה"ק מרן בעל  ה'שפת אמת' זי"ע וקיבל ממנו את ברכת  הדרך. לפני הפרידה, הרבי, שהכיר היטב  את הגר"ש סלנט, ישב וערך אליו מכתב,  וביקש מהאברך למוסרו לגר"ש כאשר יגיע  לירושלים.

כאשר הפליג האברך עם משפחתו  באנייה, מישש הוא בכליו כדי לוודא  שהמעטפה עמו. הלה היה בטוח כי היא  מכילה חידושי תורה, והתאווה לעיין בהם.  הוא לא יכול היה לעמוד בפני יצר הסקרנות  ופתח את האיגרת. לתדהמתו, נכתב בה:  "אני שולח לך אברך תלמיד חכם, כדאי לך להכניסו לישיבה"'. האברך ההמום לא  חשב פעמיים, קרע את המכתב והטילו אל  הים, אל הנחשולים הגועשים.

רעייתו, שהבחינה במעשיו, השתוממה  ונבהלה: "למה עשית את זה?"  האברך הנחוש הסביר לה ללא ניד עפעף:  "אני מעוניין ללמוד בעצמי, ללא  התגנדרות. מכתב כזה עלול להביאני  חלילה וחס לכדי גאווה ולנפח את מעמדי  ואת ישותי, על שזכיתי שהרבי מצייד אותי  בהמלצה מידו. אינני חפץ להשתמש בכתר  התורה. זו לא התכלית שלי בלימוד".

כשהגיע האברך לירושלים, נכנס לגר"ש  סלנט כדי לקבל ברכת 'שלום עליכם', הציג  את עצמו, וביקש להיכנס ללמוד בישיבת  'עץ חיים'.  "פה צריך ללמוד, אם סתם מחפש  פרנסה אתה, אין מקומך כאן..." אמר לו  הגר"ש באופייניות טיפוסית. כנראה, מצבה  הכלכלי של 'עץ חיים' באותה תקופה היה  קשה, מה שלא אפשר לכל מי שהתדפק על  שעריה להתקבל.

"אני מבקש ללמוד בלבד, אין כוונתי  לשם ממון", חזר האברך על משאלתו.

בעודם משוחחים, נשמעה נקישה על  הדלת. בפתח עמד הדוור, ובידו מכתב מ...

פולין הרחוקה. השולח: ה'שפת אמת'  מהעיירה גור...

הגר"ש מיהר לפתוח את המכתב, ונאמר  בו כדלהלן:  "שלחתי מכתב עם האברך, אבל בטוחני  שפתח אותו, וכשראה את תוכנו החליט לא  להעבירו אליכם... לפיכך אני משגר מכתב  נוסף, להמליץ עליו כעל בן תורה אמתי  ולבקש מכם להכניסו לישיבה שלכם"...

עם קריאת השורות הספורות הללו, אורו  פניו של הגר"ש: "התקבלת. אבל בתנאי  אחד: עליך להגיע אליי לעתים תכופות, כדי  'לדבר בלימוד'"... האברך סבר וקיבל.

התורם העשיר נדהם ויש המשך מרגש לסיפור: כעבור זמן מה הגיע עשיר גדול מחו"ל  לעיר העתיקה, וביקש להתרשם מהמוסדות  ולתרום בעבורם סכום כסף נכבד. הסבא,  רבי מיכל, נטלו עמו וערך לו סיור מקיף  בין כל אגפי המוסדות, הת"ת והישיבה  וכדומה. לקראת תום הסיור הציע רבי מיכל  לעשיר להגיע למעונו של זקנו, הגר"ש סלנט,  ולחתום כאן את סיורו.  הנדבן, יחד עם רבי מיכל, הגיעו לבית  הגר"ש והתקבלו כמובן בסבר פנים יפות  ובלבביות רבה. לפתע, נכנס לבית הגר"ש  מיודענו האברך. הוא נכנס בלא להקיש  על הדלת, נאמן להבטחתו להגיע מדי פעם  לשוחח בלימוד. כאשר הבחין בו הגר"ש,  נטש את אורחו הדגול, רץ לעבר האברך  ופתח עמו בשיחה תורנית.

העשיר נפגע עד עמקי נשמתו. הוא הגיע  לתרום כסף, והנה הוא זוכה ליחס משפיל  שכזה? הוא הסמיק מזעם והחליט לעזוב  את הבית.  רבי מיכל היה שרוי במבוכה רבה. הוא  חשש מטרפוד כל הביקור, שבו השקיע  יגיעה ויזע. אבל הוא לא ויתר מהר כל כך,  ולא נתן לכל עמלו ללכת לטמיון.  "בוא נצא לעת ערב לסיור נוסף ברחבי  העיר העתיקה", הציע לעשיר הכעוס.  איכשהו הצליח לפלס מסילה ללבו, והלה  נעתר לבקשה.

בעודם פוסעים מעדנות בסמטאות העיר  העתיקה, עברו ליד דירה ששכנה בירכתי  המבנה. היה זה מין מרתף, שרק מחצית  מחלונותיו הציצו לרחוב, בעוד המחצית  האחרת הייתה שקועה באדמה. זה היה  ביתו של האברך שלנו, שהיה חי בצמצום  ובדוחק רב...  רבי מיכל הציע לגביר שלצדו לגחון מעט  לעבר אשנבי הבית ולהביט פנימה. המראה  שבו נתקל גרם לו להתחלחל: הוא נוכח  כיצד האברך מושיב על ברכיו את הילד  הגדול, לומד עמו בחביבות ובנעימה, ואחר  לוקח פרוסת לחם, מושח אותה בשמן זית  ומגיש לו לאכול. אחריו הושיב את בנו השני  על ברכיו, וכמעשהו בראשון, כך נהג גם  באחיו. גם תורם של הבן השלישי והרביעי  הגיע, אבל הם כבר לא זכו בפרוסה שלמה,  אלא במחצית הפרוסה, משוחה בשמן זית.

לאחר הארוחה הדלה השכיב האב את  ילדיו הרכים על הארץ לשנת הלילה שלהם,  ואז שב למקומו ולגמרתו והוסיף לשקוד על  תלמודו לאורו הקלוש של הנר.

העשיר פרץ בבכי נסער ופלט: "אני לא  רוצה יותר לראות כלום. די לי בכך... עכשיו  אני מבין למה עזב הגר"ש סלנט את השיחה  אתי ברגע שבו נכנס האברך הצדיק הזה..."  למותר לציין כי התרומה שתכנן להרים  הוכפלה באותו מעמד.  מלכים ושרים בתוך... כוך השמועה מספרת כי גם ביתו של הגר"ש  סלנט שימש בשלב מסוים את 'עץ חיים'.

הגר"ש היה מסתפק תמיד במועט  שבמועט. הוא היה דר בתוך גומחה קטנה  בחצר ה'חורבה', ובה קיבל מלכים ושרים,  רבנים ואישי ציבור שבאו להקביל את  פניו...

כאשר הגיע פעם נדיב תושב חו"ל לביקור  בעיר העתיקה, וראה את מעונו של הגר"ש,  הוא נסער מאוד, וביקש לבנות בעבורו בית  חדש. אבל הגר"ש דחה את ההצעה בתוקף.  "טוב לי פה. מי שמחפש אותי יסתפק בכוך  שלי"... כאשר המשיך הלה להפציר ולא  הרפה, נעתר הגר"ש לבסוף. הוא הסכים כי  ייבנה בעבורו חדר מגורים מרווח, אך התנה  זאת בכך שהגומחה הננטשת תשמש את  תלמוד התורה, "ולאחר פטירתי, גם החדר  החדש ישמש את תלמוד התורה של 'עץ  חיים'". הגביר נענה, ונפנה בזריזות לעשות  כמצוותו.

על הקשר שבין 'עץ חיים' ל'חורבת  רבי יהודה החסיד', או בשמה המקוצר  'החורבה', שבסמוך לה התגורר הגר"ש,  מסופר, כי לקראת סיום בניית 'החורבה',  נוצר מחסור בכוח אדם.  באותה תקופה עלה החשש כי הטורקים  ששלטו בארץ, ולא ראו בעין יפה את הבנייה,  ינסו להערים קשיים על סיום המלאכה  מטעמים שונים. בשל כך ביקשו היזמים  לגייס כוח אדם נוסף למלאכת הבנייה, כדי  להגביר את הקצב. הם שקלו לבקש זאת  מתלמידי 'עץ חיים', אך חששו מפני הנאמר  בגמרא כי "אין מבטלים תלמוד תורה  אפילו לבניין בית המקדש", ולשם כך נועצו  ברבם הגר"ש.  "מתיר אני את הדבר", קבע הגר"ש,  ונימק: "יש בבניין החורבה משום קירוב  הגאולה. כל יום שחולף ועדיין לא נגאלנו,  הוא בבחינת פיקוח נפש, וכאשר בפיקוח  נפש הדברים אמורים, הרי ודאי מותר  לשבץ תלמידים למלאכה".

לאחר פטירתו של הגר"ש שימש ביתו,  בהתאם לצוואתו, במשך שנים ארוכות,  כחדר לימוד בעבור ישיבת 'עץ חיים'  הסמוכה. כך גם ארון הספרים, שהותיר  הגר"ש לשימוש רבני הישיבה. הגר"ש כתב  בצוואתו:  "את הספרים שבארגז האדום, לתת  לנכדי הבחור נתן נטע סלנט, ואת אלו  שבארגז הירוק אני נותן במתנה לישיבת  'עץ חיים' בחצר ריה"ח (רבי יהודה החסיד)  זצ"ל, וישמרו בהארגזים שבביתי המיוחדים  לספרים. ותלמיד חכם שירצה ללמוד בהם  ילמד בבית הזה דווקא ולא יוציאם החוצה,  ואחר הלימוד יחזירם למקומם".  הבטחתו של ה'חזון איש' גם אביכם המשיך, מן הסתם, במסורת של  גיוס כספים לצורך המוסד.  כשביקש אבינו לצאת לחו"ל למסע מגבית בעבור 'עץ חיים', בשנת תש"י, היה  סבינו הגאון רבי מיכל חולה. אבא היה בנו  יחידו, והוא חשש להשאיר את אביו במצב  כזה. הוא נועץ בסבא, ואמר לו כי הוא שוקל  לנסוע לבני ברק, כדי להיוועץ במרן ה'חזון  איש' זצ"ל אם לצאת למסע. אבל הסבא  ניסה להניא אותו מכך.  "למה?" שאל אבא, "ממה אתה חושש?" הגיב הסבא: "ומה תעשה אם יורה לך  ה'חזון איש' לא לנסוע?"  "אז לא אסע", ענה אבא.  "אם כך, אם אתה מקבל על עצמך לציית  לכל פקודה של ה'חזון איש', אתה רשאי  לצאת אליו", אמר הסבא.

הגיע אבינו ל'חזון איש', שטח בפניו את  שאלתו, והוא פסק כי אבא חייב לצאת  לצורך זה לחו"ל. ה'חזון איש' אף הבטיח  לאבא כי הוא יצליח במסעו, וכי יזכה לשוב  לארץ ולמצוא את אביו בחיים... שזה בעצם  היה החשש המרכזי.

רק מי שהוא "מלאך" יכול להתחייב  כך... אומרים הרבנים, ומוסיפים: אבא  נסע, שהה שם חצי שנה, וכשחזר, אכן מצא  את אביו במיטבו. סבא המשיך לחיות עוד  חמש שנים לאחר אותה נסיעה...

צריך גם מעיל, נעליים...

האם הגר"ש סלנט היה מעורב גם בענייני  הת"ת השוטפים? על אף טרדותיו המרובות בבעיות הכלל  והפרט, היה הגר"ש דואג לכל ענייני 'עץ  חיים'. הוא נשא את המוסדות על לבו ממש.  הגר"ש היה נוהג לבקר בחדרי הלימודים  מדי יום כמעט, כדי לעמוד בעצמו על מצב  התקדמותם של התלמידים, וגם היה בוחן  את ידיעותיהם. הוא נהג אף לנבור בשקיות  האוכל שהילדים היו מביאים, וכשראה  שהשקית דלה וריקנית, היה משחיל לתוכה  דבר מאכל או פרוטות מספר, מבלי שהילד  ידע או ירגיש בכך. כשראה שילד מתהלך  במעיל קרוע או נעליים מטולאות, היה שולח  אותו מיד אל החייט או הסנדלר, שיתפור  לו על חשבונו בגדים חדשים או נעליים  חדשות. הגר"ש היה האבא של הילדים ושל  המבוגרים, רוחו הגדולה הייתה חופפת על  הכול.

יש לכם אינדיקציה לכמות התלמידים  שהוציאו מוסדות 'עץ חיים' מקרבם? במשך שנות קיומם, הוציאו מוסדות  'עץ חיים' אלפי תלמידים. מהם כאלה  המשמשים כיום בקהילות ישראל כרבנים,  דיינים וכדומה, ומהם העוסקים בתחומי  המסחר השונים, אבל נוהגים להתפאר  תמיד כי 'היו פעם בני ישיבת עץ חיים'.  לפני זמן מה נוסד 'חבר תלמידי עץ  חיים', והוא מונה אלפי חברים, ביניהם  כאלה הממלאים תפקידים נכבדים ביותר  בציבור. מעניין לציין כי אף אלו מבין  הבוגרים, שהתרחקו במשך הזמן מאורח  החיים של היישוב הישן, מזכירים בחיבה  ואהבה עמוקה את אותם ימים, שבהם  חבשו את ספסלי הישיבה.

מושג חדש: הסעה לת"ת מתי עברו מוסדות 'עץ חיים' לתוך העיר  החדשה? בשנת תרס"ח יזם הסבא רבי מיכל  את רכישת הקרקע ליד רחוב יפו, להקמת  סניף של הישיבה. עם הקמת בנייני הישיבה  במרכז העיר הוקם במקום גם כולל,  ששימש בעיקר את בוגרי הישיבה. אגב,  הסבא היה הראשון שהכניס את מושג  ה'הסעות' לתלמוד התורה. מישהו תרם  רכב ישן, שבו נדחסו בכל בוקר עשרות  ילדים, בדרכם לת"ת. באותה תקופה לא  היו רכבים מצויים כל כך בירושלים, הדבר  היה אז חידוש מרענן ומפתיע.

כמאה שנים היינו שם, ברחוב יפו,  עד שלאחרונה הפך מרכז העיר למוקד  סחר ובילוי, כידוע לכולנו. פנינו לגדולי  ישראל, ובהם מרנן הגרי"ש אלישיב,  הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל, ולהבחל"ח  הגראי"ל שטיינמן שליט"א, וכולם אמרו  לנו שחייבים לעזוב את המקום, מחמת  המפגעים הרוחניים ששוררים בו.  מכרנו את השטח ליזמים פרטיים, הם  מתכוננים להקים שם פרויקט נדלנ"י של  מגורים ומסחר. בכסף שקיבלנו רכשנו את  המתחם ברחוב ישעיהו, שבו שוהה כעת  תלמוד התורה של רוז'ין, ובעבר שכן בו בית  הספר 'לעמל'. בית ספר זה היה הראשון  בירושלים, בשעתו, שפרץ את הגדרות  והכניס לימודים כלליים אל שעריו, בניגוד  לדעת גדולי ישראל...  לקראת הרכישה קיבלנו את ברכתו של  מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א. הוא הציע  לנו לסייד מחדש את הכתלים, כדי שיהא זה  בבחינת "פנים חדשות שבאו לכאן". כאשר  ביקרנו במעונו של ראש ישיבת בריסק,  מרן הגאון רבי דוד סולובייצ'יק שליט"א,  התבטא בפנינו: "דעו לכם, כי 'עץ חיים הינו  קודש קודשים', וכל צעד שאתם נוקטים  צריך להיגזר מהמחשבה הזו".  לקראת אלול תשע"ה אנו צפויים לעבור  למשכננו החדש, בעזרת ה', ולתקן בס"ד את  אשר עיוותו מנהלי בית הספר 'לעמל' ששכן  בו, ותחת החינוך הזר שהוענק שם, נמשיך  לשמר את המסורת המפוארת של דרך  ישראל סבא, עד ביאת הגואל. 


להורדת המאמר לחץ כאן