תשרי
שרי ז"ל בת לויוש ז"ל
ד תשרי תשע"ה


ר' משה לייב הכהן בן יוסף ז"ל
ט"ז תשרי תשס"ד


ר' יהושע בן יעקב ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' אליהו יוסף אלכסנדר בן מיכאל ז"ל
ה תשרי תשס"ז


ר' אהרן בן יהודה צבי ז"ל
ג תשרי תשמ"ז


מ' ריסיה בת מרדכי ע"ה
כ"ח תשרי תשע"א


מ' קלריס בת דוד ע"ה
כ"ב תשרי תשע"ב


מ' פאניה פייגה בת מרדכי ע"ה
כ"ג תשרי תשס"ח


מ' מרי בת שבתי ע"ה
י"ט תשרי תשס"ז


מ' טאובה בת שלמה ע"ה
י"ט תשרי תש"ע


מ' זוהרה בת אהרן ע"ה
ו תשרי תשס"ה


מ' באטריס בת מרדכי אנדריי ע"ה
ג תשרי תשנ"א


מ' אסיה חסיה בת דוד ע"ה
י"ז תשרי תשס"ו


מ' אלבינה בת אנטולי ע"ה
כ"ד תשרי תשס"ח


הרב בנימין זאב בן שמחה ז"ל
כ"ב תשרי תש"ד


מ' נוסרת בת יצחק וחונם ע"ה
ט"ו תשרי תשס"ה


ה' ניסן בן סימן טוב ז"ל
כ"ו תשרי תשנ"ח


ה' יעקב בן משה ז"ל
כ"ז תשרי תשס"ו


ה' יוסף בן דב ז"ל
כ"ח תשרי תשמ"ד


ה' בוריס בן מאיר ז"ל
כ"ב תשרי תשס"ח


ה' אלפרד אברהם בן אליהו פנחס ז"ל
י"א תשרי תשע"א


ה' אברהם בן דב ז"ל
י"ז תשרי תשס"ב


ר' מנחם מרדכי מנדל בן אליעזר ליפא ז"ל
כ"ז תשרי תשנ"ו


ר' ברוך מרדכי בן חיים ז"ל
כ"ג תשרי תשס"ג


ר' שרגא פייבוש בן חיים נפתלי הכהן ז"ל
ח תשרי תש"נ


ר' שמעיה בן שמעון סנה ז"ל
ט"ז תשרי תשמ"א


ר' שמעון זליג בן יעקב ז"ל
ה תשרי תשמ"א


ר' שמעון בן שמואל ז"ל
כ"ד תשרי תשל"ה


ר' שמחה דב בן יוסף ז"ל
א תשרי תשנ"א


ר' שמחה בונם ומ' פיגה שרה בן יחיאל גדליה ז"ל
כ"א תשרי תש"ג


ר' שמואל משה בן חנוך העניך ז"ל
י"ב תשרי תשמ"ג


ר' שמואל לייב בן נפתלי מאיר ז"ל
י"ד תשרי תשמ"ד


ר' שמואל לייב בן משה פנחס ז"ל
ב תשרי תש"נ


ר' שמואל יעקב בן ישראל ז"ל
ח תשרי תשנ"ה


ר' שמואל זנביל בן אריה לייב ז"ל
ו תשרי תש"נ


ר' שמואל זנביל בן אלימלך ז"ל
י"ט תשרי תשכ"ד


ר' שמואל בן יעקב ז"ל
י"ח תשרי תשנ"א


ר' שמואל (זיגפריד) בן שמעיהו ז"ל
י"א תשרי תשנ"ה


ר' שלמה זלמן בן איתמר ז"ל
כ"ה תשרי תשמ"ז


ר' שלמה זלמן בן מרדכי ז"ל
י"ז תשרי תש"נ


ר' שלמה זלמן בן אברהם ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' שלמה בן עמרם ז"ל
ד תשרי תשמ"א


ר' שלמה בן משה הכהן ז"ל
ד תשרי תשמ"ח


ר' שלמה בן יוסף ז"ל
י"א תשרי תשנ"ו


ר' שלמה בן יהודה זונדל ז"ל
י"ג תשרי תש"ל


ר' שלמה בן חיים ז"ל
י"ד תשרי תשנ"א


ר' שלמה בן דוד ז"ל
כ"ה תשרי תשל"א


ר' שלום בן יוסף ז"ל
י"א תשרי תשכ"ט


ר' רפאל שאול חיים בן בכור שמואל ז"ל
י"ג תשרי תרס"ד


ר' רפאל חיים בן משה ז"ל
י"ט תשרי תשנ"א


ר' רפאל בן משה ז"ל
כ"ט תשרי תש"נ


ר' רחמים בן יוסף ז"ל
ה תשרי תשנ"ג


ר' ראובן בן יהודה ז"ל
כ"ט תשרי תשנ"ה


ר' ראובן בן אברהם אהרן ז"ל
י"א תשרי תשנ"א


ר' צבי הירש בן חיים ז"ל
י"א תשרי תשכ"ה


ר' צבי בן אשר אנשיל ז"ל
כ"ה תשרי תשל"ט


ר' צבי היירש בן יחזקאל ז"ל
ל תשרי תש"ס


ר' צבי בן יצחק ז"ל
כ"ד תשרי תשכ"ו


ר' צבי אריה בן אהרן יצהר הלוי ז"ל
כ"ט תשרי תשכ"ז


ר' פסח שמואל בן יצחק ז"ל
ד תשרי תשנ"ז


ר' פסח צבי בן שלמה ז"ל
ה תשרי תשנ"א


ר' פנחס בן קלמן ז"ל
י"א תשרי תשל"ה


ר' עמוס בן משה ז"ל
כ"ו תשרי תש"ס


ר' נתן יהודה בן ישראל איסר ז"ל
כ"א תשרי תשל"ט


ר' נפתלי חיים בן צבי ז"ל
ט תשרי תשכ"ט


ר' נפתלי בן יוסף יהודא ז"ל
י"ח תשרי תשל"ד


ר' נפתלי בן אברהם דוד ז"ל
ג תשרי תשמ"ו


ר' נעים בן אברהם ז"ל
י"ז תשרי תשנ"ד


ר' משולם פייבל בן שמואל ז"ל
ט"ו תשרי תשכ"א


ר' משולם בן יהושע ז"ל
י"א תשרי תשנ"ו


ר' משה מרדכי בן יהודה יעקב ז"ל
י"ח תשרי תשכ"ח


ר' משה יעקב בן שלמה צבי ז"ל
ל תשרי תשכ"ה


ר' משה יהודה לייב בן אלי' צדוק ז"ל
י"ד תשרי תשכ"ז


ר' משה יהודה בן חיים יצחק ז"ל
ד תשרי תשמ"ח


ר' משה הרש בן אלימלך דב ז"ל
ו תשרי תשנ"ו


ר' משה בן יצחק ז"ל
א תשרי תשכ"ג


ר' משה בן יחיאל מיכל ז"ל
ב תשרי תשנ"ז


ר' משה בן יוסף ז"ל
כ"ט תשרי תש"ס


ר' משה בן דוד ז"ל
י"ד תשרי תש"נ


ר' משה בן אריה ז"ל
י"ט תשרי תשל"ב


ר' משה בן אליהו ישעיה ז"ל
ט"ו תשרי תשנ"ג


ר' משה ברלין בן אברהם הלוי ז"ל
י"א תשרי תשכ"ו


ר' משה אברהם בן בנימין זאב ז"ל
כ"ב תשרי תשנ"ד


מרדכי מנחם, חיה, מלכה, לאה בן אברהם משה ז"ל
כ"א תשרי תש"ג


ר' מרדכי זליג בן אברהם יצחק ז"ל
י"ג תשרי תש"נ


ר' מרדכי מנדל
ב תשרי תשמ"ו


ר' מרדכי דב בן יצחק ז"ל
א תשרי תרצ"ב


ר' מרדכי בן שמואל ז"ל
י"ב תשרי תשנ"ג


ר' מרדכי בן ישראל ז"ל
ב תשרי תשנ"ט


ר' מרדכי בן זאב ז"ל
י"ז תשרי תשנ"ג


ר' מרדכי אליעזר בן אליהו ז"ל
ב תשרי תשמ"ט


ר' מרדכי אהרן בן משה אברהם ז"ל
ל תשרי תשנ"ב


ר' מילך (אלימלך) בן חיים ז"ל
כ"ב תשרי תשמ"ג


ר' מיכאל בן נתן ז"ל
כ"ב תשרי תשנ"א


ר' מוריס בן צדוק ז"ל
ד תשרי תשל"ג


ר' מאיר בן שמואל אפרים ז"ל
כ תשרי תש"ז


ר' מאיר בן צבי אליעזר ז"ל
ה תשרי תשמ"ב


ר' מאיר בן יצחק אייזיק ז"ל
י"ד תשרי תשנ"ז


ר' מאיר בן חיים לייב ז"ל
ל תשרי תשס"א


ר' מאיר בן זונדל יעקב ז"ל
כ"ה תשרי תשמ"ד


ר' ליפא מאיר בן יעקב פסח ז"ל
א תשרי תש"נ


ר' לייבצע בן אברהם ז"ל
י"ב תשרי תש"נ


ר' לייב הנדיל בן חיים ז"ל
כ תשרי תש"כ


ר' יששכר דב בן מרדכי ז"ל
כ"ו תשרי תשל"ד


ר' יששכר דב בן חיים ז"ל
א תשרי תש"נ


ר' ישראל זלמן בן יוסף הלל ז"ל
כ תשרי תש"נ


ר' ישראל בן יצחק ז"ל
כ"ז תשרי תש"נ


ר' ישראל בן יהושע ז"ל
ט"ז תשרי תשמ"ג


ר' ישראל בן אברהם ז"ל
ג תשרי תשל"ו


ר' ישעיה בן שלמה ז"ל
י"ט תשרי תש"נ


ר' ירחמיאל
כ"ה תשרי ת"ש


ר' יצחק רפאל הלוי בן שרגא פייבל ז"ל
כ"ב תשרי תשמ"ב


ר' יצחק נפתלי הערץ בן משה יהודה לייב ז"ל
כ"ג תשרי תרצ"ד


ר' יצחק נפתלי בן שלום שכנא ז"ל
כ תשרי תש"ט


ר' יצחק יהודה בן שמעון ירוחם הכהן ז"ל
י"ח תשרי תשל"ט


ר' יצחק דב בן צבי הירש ז"ל
י"ז תשרי תשנ"ד


ר' יצחק בן ראובן געציל ז"ל
ג תשרי תשמ"ה


ר' יצחק בן מאיר ז"ל
י תשרי תשל"ט


ר' יצחק בן ישראל ז"ל
י"ח תשרי תשי"ז


ר' יצחק בן יעקב ז"ל
ד תשרי תשנ"ב


ר' יצחק בן יחזקאל ז"ל
ד תשרי תשל"ג


ר' יצחק בן אשר זליג ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' יצחק בן אברהם ז"ל
כ תשרי תשל"ג


ר' יצחק אייזיק בן דוד מאיר ז"ל
כ"ט תשרי תשמ"ט


ר' יפתח יצחק בן יוסף ז"ל
כ"ז תשרי תשנ"ז


ר' שלמה דב בן יחיאל גדליה ז"ל
כ"א תשרי תש"ג


ר' יעקב שמואל בן יחיאל גדליה ז"ל
כ"א תשרי תש"ג


ר' יעקב יחיאל מיכל בן מרדכי הלוי ז"ל
ד תשרי תשכ"ה


ר' יעקב דוד בן משה ז"ל
כ"ז תשרי תשנ"ג


ר' יעקב בן מרדכי פנחס ז"ל
י"א תשרי תשנ"ה


ר' יעקב בן מרדכי ז"ל
ב תשרי תשל"ג


ר' יעקב בן אברהם ז"ל
כ"ב תשרי תשנ"א


ר' יעקב בן עקיבא ז"ל
כ"ט תשרי תשל"א


ר' יעקב (ז'ק) בן שמואל שפטל ז"ל
י"ז תשרי תשנ"ג


ר' יעיש
ו תשרי תשנ"ד


ר' יחזקאל בן יוסף יהודה ז"ל
כ"ח תשרי תש"ס


ר' יוסף שמואל בן מיכאל ז"ל
ט"ו תשרי תשל"ט


ר' יוסף צבי
ד תשרי תשנ"א


ר' יוסף בן ניסן יעקב ז"ל
י תשרי תשל"ד


ר' יוסף בן חיים ברוך הכהן ז"ל
כ"ג תשרי תש"מ


ר' יוסף בן ברוך ז"ל
כ"ה תשרי תשי"ד


ר' יוסף בן בנימין ז"ל
י"ב תשרי תשמ"ז


ר' יוסף אלי' בן שלמה זלמן ז"ל
ב תשרי תש"ח


ר' יוסף אברהם בן אליעזר יעקב ז"ל
ט"ז תשרי תשנ"ו


ר' יונה בן צבי ז"ל
י"ג תשרי תשל"ד


ר' יהושע השיל בן משה ז"ל
א תשרי תשי"ג


ר' יהושע בן דב ז"ל
כ"ו תשרי תשל"ד


ר' יהושע בן צבי ז"ל
י"א תשרי תשכ"ג


ר' יהושע בן יוסף ז"ל
ח תשרי תשכ"ט


ר' יהודה בן שמואל דוד ז"ל
כ"א תשרי תשנ"ח


ר' יהודה בן צבי הכהן ז"ל
י"א תשרי תש"נ


ר' יהודה בן יעקב ז"ל
ל תשרי תשנ"ד


ר' יגאל בן חיים ז"ל
ט"ז תשרי תשנ"ב


ר' חנניה מאיר, משה מיכאל, אברהם בן יצחק ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' חנן בן מנחם ז"ל
כ"ח תשרי תשמ"ו


ר' חנוכה בן יצחק ז"ל
י"ח תשרי תש"נ


ר' חנוך בן מרדכי אריה ז"ל
כ"ה תשרי תשי"ד


ר' חיים שמואל בנימין בן יוסף ז"ל
י"ד תשרי תש"נ


ר' חיים לייב בן יוסף ז"ל
ט תשרי תשנ"ח


ר' חיים יעקב בן זלמן דוב ז"ל
כ"ט תשרי תשט"ו


ר' חיים יהושע בן יוסף הי"ד
כ"א תשרי תש"נ


ר' חיים יהודה לייב בן גדליה ז"ל
ט תשרי תשי"ז


ר' חיים הירש בן דוד מאיר ז"ל
ט תשרי תשנ"ג


ר' חיים דוד בן שמואל ז"ל
י"ז תשרי תשנ"ט


ר' חיים בן שלמה ז"ל
י תשרי תשל"ד


ר' חיים בן צבי נתן הכהן ז"ל
י"ז תשרי תשמ"ח


ר' חיים בן ישעיהו ז"ל
כ"ג תשרי תש"נ


ר' חיים בן אלעזר ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' חיים בן אברהם ז"ל
כ"ב תשרי תשל"ה


ר' חיים אהרן בן אברהם מרדכי ז"ל
כ"ו תשרי תש"ה


ר' חי אליהו בן משה ז"ל
כ"ב תשרי תשנ"ט


ר' חונה זאב בן יצחק לייב הכהן ז"ל
כ"ד תשרי תש"נ


ר' זלמן בן ישראל ז"ל
כ"ד תשרי תשל"ו


ר' זאב יונה בן גרשון ז"ל
ט"ו תשרי תש"ב


ר' זאב בן גדליה ז"ל
כ"ד תשרי תש"נ


ר' זאב בן אפרים ז"ל
כ"ג תשרי תש"נ


ר' הערשיל צבי בן מנדל ז"ל
כ"ב תשרי תשכ"ב


ר' הירש בן אריה ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' דוד בן יצחק אליעזר ז"ל
ל תשרי תשמ"ד


ר' דוד בן אברהם אבא ז"ל
י"א תשרי תש"נ


ר' דוד בן פנחס ז"ל
כ"ב תשרי תשנ"א


ר' דוד בן נחום יוסף ז"ל
כ"ח תשרי תשמ"ב


ר' דוד בן מאיר ז"ל
י"ג תשרי תשס"ב


ר' דוד בן יקידה ז"ל
ג תשרי תש"ס


ר' דוד בן אברהם יהודה הלוי ז"ל
כ"ח תשרי תשמ"ט


ר' דוב בוריס בן יחזקאל ז"ל
א תשרי תשל"ז


ר' דוב בן דוד הלוי ז"ל
א תשרי תשכ"ז


ר' דוב בן אברהם ז"ל
ד תשרי תשנ"ב


ר' דב אריה בן יעקב הלוי ז"ל
כ"ג תשרי תש"מ


ר' ברוך צבי בן חיים שמואל ז"ל
י"ח תשרי תש"ל


ר' בצלאל אליעזר
ז תשרי תש"נ


ר' בן ציון בן סלמון ז"ל
כ"ז תשרי תשמ"ב


ר' בנימין צבי בן זאב ז"ל
כ"ב תשרי תש"נ


ר' בנימין בן מאיר ז"ל
ב תשרי תשל"ט


ר' בנימין בן משה ז"ל
ט"ז תשרי תשל"ג


ר' בנימין בן ישעיה דוב ז"ל
כ"ו תשרי תשמ"ח


ר' בנימין אהרן בן דוד מנחם ז"ל
כ תשרי תשמ"ג


ר' בן ציון בן כתריאל ז"ל
י"ז תשרי תש"נ


ר' בן ציון בן יחזקאל ז"ל
י"ז תשרי תשל"ג


ר' אשר זליג בן ישעיהו זלמן ז"ל
י"ט תשרי תשנ"ב


ר' אריה בן ישראל ז"ל
ב תשרי תש"ס


ר' אריה פנחס בן משה מרדכי ז"ל
י"ג תשרי תש"ל


ר' אריה לייב בן שלמה ז"ל
כ"ה תשרי תשכ"ה


ר' אריה בן פנחס ז"ל
כ"ו תשרי תשמ"ז


ר' אריה בן דוב ז"ל
ה תשרי תש"ל


ר' אפרים צבי בן סימון ז"ל
כ"ז תשרי תשכ"ד


ר' אפרים בן יוסף ז"ל
כ"ג תשרי תשל"ה


ר' אנג'ל בן שלום ז"ל
י תשרי תש"נ


ר' אלכסנר אפרים בן מאיר ז"ל
י"ט תשרי תשנ"ב


ר' אליעזר מאיר בן אלחנן ז"ל
י"ד תשרי תרצ"ד


ר' אליהו בן משה ז"ל
כ"ד תשרי תשנ"ג


ר' אליהו בן זאב ז"ל
ב תשרי תשס"א


ר' אלי' בן צבי הירש ז"ל
י"ד תשרי תשל"ב


ר' אלחנן בן אריה הכהן ז"ל
י"ג תשרי תשמ"ז


ר' אייל בן זאב ז"ל
י"ג תשרי תשל"ד


ר' אהרן בן משה ז"ל
ב תשרי תשנ"א


ר' אהרן בן שבח ז"ל
י"ט תשרי תשנ"ג


ר' אהרן בן יצחק ז"ל
כ"א תשרי תש"א


ר' אהרן בן יוסף ז"ל
י"ב תשרי תשכ"ו


ר' אהרן בן יהודה צבי ז"ל
ג תשרי תשמ"ז


ר' אהרן בן דוד ז"ל
ד תשרי תשל"ב


ר' אברהם שלמה בן יהודה לייב ז"ל
ד תשרי תש"נ


ר' אברהם צבי בן אליעזר ז"ל
כ"ג תשרי תשמ"ג


ר' אברהם ישעיהו בן ניסן יעקב הי"ד
י תשרי תשל"ד


ר' אברהם חיאל בן יצחק צבי ז"ל
ה תשרי תשל"ח


ר' אברהם הירש בן מנחם מנדל ז"ל
ה תשרי תשנ"ב


ר' אברהם דב בן מרדכי ז"ל
י"ב תשרי תש"נ


ר' אברהם בונם בן שמואל צבי ז"ל
ד תשרי תש"כ


ר' אברהם בן יצחק זאב זלקינד ז"ל
ט"ו תשרי תש"נ


ר' אברהם בן יצחק ז"ל
כ"ב תשרי תשנ"ד


ר' אברהם בן יעקב ז"ל
י"ח תשרי תשנ"א


ר' אברהם בן יעקב ז"ל
כ"א תשרי תשנ"ב


ר' אברהם בן יחזקאל ז"ל
ט תשרי תשל"ח


ר' אברהם בן דוד ז"ל
י"ב תשרי תשמ"א


ר' אברהם אייזיק בן מרדכי שמואל ז"ל
ט"ז תשרי תשנ"ג


ר' אברהם אליעזר בן יעקב לייב ז"ל
כ"ח תשרי תשמ"ג


ר' אהרן יוסף בן אברהם יעקב ז"ל
ז תשרי תשל"ז


ר' יוסף בן איתמר הכהן ומשפ' ז"ל
כ"ו תשרי תש"ה


מ' פמה פאולינה בת פסח ויינשטיין ע"ה
כ"ז תשרי תשנ"ז


מ' מאיה בת יעקב ע"ה
כ"ה תשרי תש"נ


מ' מלכה ברכה בת יעקב פיגנבוים ע"ה
י תשרי תשמ"ט


מ' טויבא איטה בת מרדכי וולף אייזנברג ע"ה
י"ט תשרי תשנ"ג


מ' חוה נעכא, אסתר גולדה, ברכה בת אברהם משה ע"ה
כ"א תשרי תש"ג


מ' הודה דבורה (הדסה) בת יעקב וולף הכהן ע"ה
כ"ב תשרי תשנ"א


מ' בתיה באשא רייזל בת משה דב ע"ה
ד תשרי תשמ"ז


מ' תרצה עלקא בת יוסף ע"ה
כ"ה תשרי תשמ"ה


מ' שרה רחל בת יוסף ע"ה
ל תשרי תשכ"ו


מ' שרה מושה בת נחום צבי ע"ה
כ"ח תשרי תש"מ


מ' שרה בת יוסף ע"ה
ה תשרי תש"נ


מ' שרה בת יוסף ע"ה
ל תשרי תשנ"ח


מ' שפרה בת שמואל ע"ה
כ"ז תשרי תשנ"ח


מ' שיינדל בת משה ע"ה
כ"ט תשרי תשמ"ד


מ' שיינדל בת מרדכי יהודה ע"ה
י"ט תשרי תשנ"ג


מ' שיינא רחל בת משה חיים ע"ה
י"ח תשרי תשנ"ד


מ' שיינא מרים בת דוב זאב ע"ה
כ"א תשרי תשל"ד


מ' שהפסנד בת חיים אהרן ע"ה
כ"א תשרי תשנ"ה


מ' רעכיל (רחל) בת יעקב זיידל אלתר ע"ה
כ תשרי תשנ"ב


מ' רייצא בת אברהם אשר ע"ה
ב תשרי תשמ"ו


מ' רייזל דבורה בת נעטל ע"ה
י תשרי תש"נ


מ' רייזא ינטע בת יעקב צבי ע"ה
ח תשרי תש"נ


מ' רחמה בת מישאל ע"ה
כ"ו תשרי תשל"ה


מ' רחל רבקה בת שמחה ע"ה
ז תשרי תשמ"ו


מ' רחל בת בנימין ע"ה
א תשרי תש"מ


מ' רחל בת שלום ע"ה
ה תשרי תש"נ


מ' רחל בת אוריאל ע"ה
י תשרי תש"ס


מ' רות בת רחמים ע"ה
כ"ד תשרי תשל"ב


מ' רות בת מרדכי ע"ה
כ"ד תשרי תשנ"ו


מ' רויזע בת עזריאל ע"ה
כ תשרי תש"נ


מ' רויזא בת אברהם משה הלוי ע"ה
י"ד תשרי תש"ל


מ' רוחלה בת מאיר ע"ה
ח תשרי תש"נ


מ' רבקה בת ראובן שמעון יוסף ע"ה
כ"ג תשרי תשל"ב


מ' רבקה ליבה בת אברהם ע"ה
ז תשרי תשי"ח


מ' רבקה בת שמואל ע"ה
כ"א תשרי תש"נ


מ' רבקה בת משה יוסף ע"ה
י"ד תשרי תשמ"ד


מ' רבקה בת יהושע ע"ה
כ"ה תשרי תשמ"ה


מ' רבקה בת אברהם ע"ה
כ"ב תשרי תשכ"ז


מ' רבקה אלה בת מנחם מנדל ע"ה
כ"ה תשרי תשנ"ה


מ' צ'רני בת צבי שניידר ע"ה
כ"ד תשרי תשכ"ז


מ' צפורה בת יוסף ישראל ע"ה
ד תשרי תשמ"ח


מ' ציטה בת פנחס מיכאל ע"ה
ט"ו תשרי תשל"ז


מ' פריידה שרה בת נח ע"ה
ח תשרי תש"נ


מ' פרידה בת יששכר ע"ה
א תשרי תשנ"א


מ' פרחים (בלומה)
ט"ו תשרי תשמ"ה


מ' פעסיל בת ברוך ע"ה
י"א תשרי תש"נ


מ' פעסיא בת ישראל ע"ה
כ"ה תשרי תשכ"ב


מ' פסיה בת אירמן הייריש ע"ה
ט"ו תשרי תש"ס


מ' פסי בת ציון בת אברהם ע"ה
ח תשרי תשל"ד


מ' בליציה בת ליאון ע"ה
ט"ז תשרי תשנ"ג


מ' פייגל בת אברהם ע"ה
כ"ו תשרי תשס"ד


מ' פייגה בת משה אליעזר ע"ה
י תשרי תשל"ו


מ' פייגא מלכה בת שניאור פעלץ ע"ה
ט"ו תשרי תש"נ


מ' פייגא בת יצחק לייב ע"ה
ל תשרי תשל"ו


מ' פייגא בלומא בת פנחס ע"ה
כ"ב תשרי תש"נ


מ' פיגא בת זאב וולף ע"ה
י"ג תשרי תשמ"ה


מ' עליזה בת מאיר ע"ה
כ"ג תשרי תשנ"ט


מ' עטרה בת אשר ע"ה
ו תשרי תשמ"ז


מ' סלחה בת יוסף ע"ה
י תשרי תשל"א


מ' סימה סוניה בת וולבול זאב ע"ה
ל תשרי תשנ"ח


מ' סימה בת שלמה יצחק ע"ה
י"ז תשרי תשל"ג


מ' נילי בת יעקב ע"ה
י"א תשרי תשס"א


מ' נ'זה
כ"ג תשרי תשל"ט


מ' מרים רחל בת שמשון הלוי ע"ה
ט תשרי תשי"ז


מ' מרים זיסל בת ישעיהו ע"ה
כ"ח תשרי תשל"ב


מ' מרים בלומא בת אברהם מרדכי ע"ה
כ"ד תשרי תשל"ד


מ' מרים בת זעליג ע"ה
ט תשרי תש"נ


מ' מרורי בת בזרמן ע"ה
ח תשרי תשל"ב


מ' מלכה חיה בת שמואל ע"ה
י תשרי תש"ס


מ' מלכה בילא בת אהרן מיכל ע"ה
ב תשרי תש"נ


מ' מנדלה בת ברל ביבר ע"ה
י"ז תשרי תש"ל


מ' מינדיה בת דוד ע"ה
ט"ו תשרי תשמ"ג


מ' ליבא חיה בת בן ציון ע"ה
ט"ז תשרי תשי"ב


מ' לאה גיטל בת ישראל דוד הורביץ ע"ה
ז תשרי תשל"א


מ' לאה גולדה בת שלום ע"ה
ה תשרי תשמ"ו


מ' לאה (לאצע) בת יחזקאל הכהן רזניק ע"ה
ל תשרי תשס"א


מ' יפה שיינדל בת חיים דוד ע"ה
כ"ג תשרי תשמ"ב


מ' יפה ציוני בת נוריאל אורי איריאן גילאן ע"ה
כ"ה תשרי תש"נ


מ' יענטא בת יעקב ע"ה
ג תשרי תשנ"ז


מ' יחתה יוכבד בת משה בורשטיין ע"ה
ט תשרי תשנ"ג


מ' יוכבד, אסתר הדסה, דבורה בת יחיאל גדליה ע"ה
כ"א תשרי תש"ג


מ' יהודית בת משה ע"ה
כ"ה תשרי תשנ"ג


מ' טעמא פריידא בת אריה לוי ע"ה
ט תשרי תש"נ


מ' טובה בת יוסף ע"ה
י"ח תשרי תשנ"ט


מ' טובה בת דוד ע"ה
י"א תשרי תשמ"ח


מ' חסיה בת ישראל ע"ה
ד תשרי תשס"א


מ' חנה פריידא בת שלמה יהודה ע"ה
כ"א תשרי תש"ג


מ' חנה בת יהודה ע"ה
י"א תשרי תש"כ


מ' חנה זעלדא בת דןד משה ע"ה
ו תשרי תרצ"ב


מ' חנה בת יצחק אליהו ע"ה
ט"ו תשרי תשנ"ו


מ' חינקה בת אליעזר אריה ע"ה
י"ז תשרי תשל"ב


מ' חיה שרה בת שמואל דוב ע"ה
ה תשרי תשמ"ב


מ' חיה שייבה בת שלמה זלמן ע"ה
ט תשרי תשמ"ב


מ' חיה ריבה בת יוסף שלום חזן ע"ה
כ"ה תשרי תשנ"א


מ' חיה ציפא בת מרדכי ע"ה
י תשרי תש"נ


מ' חיה צביה בת חיים משה נחמיה ע"ה
י"ט תשרי תשמ"ב


מ' חיה נעכא, אסתר הדסה, ברכה גולדה בת יחיאל גדליהו ע"ה
כ"א תשרי תש"ג


מ' חיה מלכה בת מתתיהו ע"ה
כ תשרי תש"נ


מ' חיה ברינא בת משה יהודה לייב ע"ה
ו תשרי תשנ"ו


מ' חוה בת אברהם יונה ע"ה
י"ב תשרי תשמ"ח


מ' זלאטע בת משה ע"ה
ט תשרי תשי"ד


מ' זהרה בת יחיא ע"ה
י"ד תשרי תש"נ


מ' ורדה (רוזיקה) בת יונה ע"ה
ד תשרי תש"ס


מ' ויטה בת צבי הירש ע"ה
כ"א תשרי תשנ"ו


מ' הענא בת יצחק ע"ה
ו תשרי תש"מ


מ' הנדא בת ישראל ע"ה
כ"ד תשרי תש"נ


מ' הינדא חיה בת משה ע"ה
כ"ג תשרי תשל"ז


מ' הינדא הענא בת יהושע השל ע"ה
י"ד תשרי תשל"ה


מ' הינדא בת ברקו דוב ע"ה
כ"ג תשרי תשנ"ו


מ' הודי הרמין בת אריה לייב ע"ה
ט תשרי תשמ"א


מ' דרעזיל בת יצחק יעקב מורגנשטרן ע"ה
כ"ז תשרי תש"נ


מ' דינה בת ישעיה ע"ה
כ"ד תשרי תש"נ


מ' דינה
ב תשרי תשמ"ו


מ' דינה בת דוד ע"ה
ג תשרי תשס"א


מ' דבורה בת שלום ע"ה
כ תשרי תשנ"א


מ' דבורה בת קלמן ע"ה
ט"ו תשרי תש"ס


מ' דבורה בת ירמיאל ע"ה
כ"ח תשרי תשנ"ז


מ' געניא בת יוסף ע"ה
ד תשרי תשמ"א


מ' גילה לאה בת יצחק דוד ע"ה
י"ד תשרי תשנ"ג


מ' גיטל רחל בת זאב ע"ה
כ"ט תשרי תש"כ


מ' גיטל צביה בת דוב ע"ה
א תשרי תשמ"א


מ' גיטל מרים בת חיים הרמן ע"ה
כ"ג תשרי תשכ"ט


מ' גיטל בת הרשקו ע"ה
י"ג תשרי תש"נ


מ' גיטל בת ישעיהו ע"ה
כ תשרי תשנ"ט


מ' בתיה בת אריה לייב ע"ה
ט"ז תשרי תשמ"ג


מ' בלומא שאשא בת יצחק ע"ה
כ"ו תשרי תש"נ


מ' בלומה בת נחום ע"ה
י תשרי תשנ"ט


מ' ביאתריס בת אנדריי ע"ה
ג תשרי תשנ"א


מ' אסתר שני בת זאב ע"ה
כ"א תשרי תשל"ו


מ' אסתר בת שמשון ע"ה
ב תשרי תשל"ד


מ' אסתר מינה בת יהושע ע"ה
י"ט תשרי תשמ"ד


מ' אסתר בת יהושע ע"ה
כ"ד תשרי תשנ"ט


מ' אנא בת בן ציון הירש ע"ה
כ"ח תשרי תשל"ז


מ' אלטע לאה בת חיים ישראל ע"ה
ה תשרי תש"נ


מ' אלטע דבורה בת נתן ע"ה
י"ד תשרי תש"מ


מ' אידה בת חיים לוי ע"ה
ז תשרי תשנ"ו


מ' אטלה בת אהרן לייב ע"ה
כ"ד תשרי תשנ"ג


מ' אטי בת ישראל ע"ה
י"ב תשרי תשנ"א


מ' אודל בת מאיר הלוי ע"ה
כ"ד תשרי תשכ"ב


מ' אביבה אהובה בת שלום ע"ה
כ"ג תשרי תשמ"ט


מ' (רגינה) רחל בת דוד ע"ה
י"ח תשרי תשנ"ב


הרבנית מרת פייגא דיכא בן יעקב יחיאל מיכל ע"ה
א תשרי תשל"ז


הרב שמריהו בן דוב בער ז"ל
כ"ז תשרי תשנ"ג


הרב שמואל גדליהו בן יוסף ז"ל
כ"א תשרי תשי"ט


הרב משה בן יהודה לייב ז"ל
ט"ז תשרי תשי"ח


הרב הגאון זאב בן יעקב ז"ל
ח תשרי תרע"ח


הר"ר מרדכי בן יעקב ז"ל
כ"ז תשרי תשל"ה


הק' ניסים יגאל בן יהושע הי"ד
כ"ו תשרי תשל"ד


הק' נחום בן אליהו הי"ד
י תשרי תשל"ד


הק' חיים, יואל, רחל בן משה צבי הי"ד
כ"ח תשרי תש"א


הק' חיים מנחם בן חיים הי"ד
י"ד תשרי תשל"ד


הגאון ר' דוד בן ראובן שלמה ז"ל
כ"ג תשרי תש"נ


ה' צליק
ט"ז תשרי תש"נ


ה' יוסף בן יצחק ז"ל
כ"ד תשרי תש"ד


ה' יגאל ישראל בן מאיר ז"ל
י"ג תשרי תשל"ד


ה' חיים אהרן בן שלום ז"ל
כ"ט תשרי תשס"ד


ה' הנרי בן יונה ז"ל
ט תשרי תש"נ


ה' אוסקר בן שלמה אייזיק ז"ל
כ"ג תשרי תשס"ד


מ' לאה בת נוריאל ע"ה
י"ז תשרי תשנ"ח


מ' ביילא פערל בת נחום יוסף ע"ה
כ"ד תשרי תשל"ד


מ' אסתר לאה בת חיים ע"ה
י"ז תשרי תשל"ב


מ' אסתר בת פסח ע"ה
ט"ז תשרי תשס"א


מ' אסתר בת ליפא אליעזר ע"ה
כ"ז תשרי תשמ"א


ר' יוסף בן גבריאל ז"ל
י"א תשרי תשכ"ו
 
 
זכויות החברים - עץ חיים
מוסדות התורה  ישיבת עץ חיים

דף הבית >  מאמרים על 'עץ חיים' >  מפי אמרם

    מפי אמרם


רב שיח  מיוחד ומאלף עם האחים הרה"ג  רבי צבי אריה טוקצינסקי שליט"א העומד  בראשות מוסדות 'עץ חיים' והרב רבי  יוסף טוקצינסקי שליט"א חבר הנהלת  המוסדות.
מרוה לצמא | ט"ו סיון תשע"ד
מאת: אהרן טייטלבוים

מוסדות 'עץ חיים' הירושלמיים,  מוסדות התורה הוותיקים ביותר בארץ  הקודש, היו רגילים יהודי העיר לומר:  לכאן נכנסים ב'טלית קטן' (במלאות שלוש  שנים), ויוצאים ב'טלית גדול' (לאחר מאה  ועשרים)...

אכן, 'עץ חיים' ליווה את תושבי ירושלים  דאז משחר נעוריהם ועד אחריתם. את  צעדיהם הראשונים החלו ילדי העיר  בתלמוד התורה, וגם לאחר נישואיהם הם  נותרו ללמוד בישיבה, עד זקנה ושיבה.  רבבות תלמידים יצאו מ'עץ חיים' במרוצת  הדורות, בהם גדולי עולם, בכירי הפוסקים  וגדולי האדמו"רים.

בחודש זה, לפני יותר ממאה ושבעים  שנה, בי"ח בסיוון תר"א, הוקמו מוסדות  'עץ חיים' על ידי רבה של ירושלים, מרן  הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל. ברב שיח  מיוחד ומאלף שקיימנו עם האחים הרה"ג  רבי צבי אריה טוקצינסקי שליט"א העומד  בראשות מוסדות 'עץ חיים' והרב רבי  יוסף טוקצינסקי שליט"א חבר הנהלת  המוסדות, הצטיירה תמונה מופלאה של  מוסדות שיסודם בהררי קודש, ואשר ליוו  ופיארו את עיר הקודש ירושלים לדורותיה,  עד עצם היום הזה.

הראיון התקיים בין כתלי תלמוד התורה  'עץ חיים', השוכן באורח זמני בבניין מוסדות  'זוויעהל' ברחוב שמואל הנביא בירושלים.  הרבנים טוקצינסקי הם בניו של הגאון  רבי ניסן אהרן זצ"ל, שנפטר לפני כשנתיים.  הגרנ"א היה בנו של הגאון רבי יחיאל מיכל  טוקצינסקי זצ"ל, אשר היה נשוי לנכדתו  של הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל, רבה של  ירושלים. הגר"ש היה זה שמינה את נכדו  לשמש כראש ומנהל הישיבה ומוסדות 'עץ  מהפך בירושלים שלפני 170 שנה: תלמוד תורה לילדים הוקם על  ידי הגר"ש סלנט זצ"ל סיפורים אותנטיים מכלי ראשון על 'עץ  חיים', מוסדות התורה הוותיקים ביותר בארץ הקודש, מפי מנהלי  המוסדות הרבנים טוקצינסקי, נכדיו של המנהל הראשון הגאון  רבי יחיאל מיכל טוקצינסקי זצ"ל עץ שפירותיו מתוקים לראשונה:  לת"ת הולכים ילדים  היוזמה, ההקמה, ההשקעה בחינוך, גיוס התרומות, המעבר אל מחוץ לחומות, הפירות המתוקים חיים'. הרבנים טוקצינסקי מעשירים את  השיחה בזיכרונות האצורים עמם במשך  שנות דור, חלקם מאשר שמעו מפי זקנם  ואביהם, לצד עובדות ואנקדוטות שאותן  חוו בעצמם.

לא רק לבעלי יכולת מה היה הרקע להקמת תלמוד התורה  הראשון בארץ?  תלמוד התורה וישיבת 'עץ חיים' נוסדו  בקיץ שנת תר"א, כאמור, בידי הגר"ש  סלנט, ברובע היהודי בעיר העתיקה. באותה  עת לא היו בארץ תלמודי תורה כלל.  הסיטואציה הייתה אז, שמספר אבות היו  שוכרים מלמד שילמד את ילדיהם. הילדים  היו לומדים בצוותא באחד מחדרי הבית, או  בביתו של המלמד, ללא חלוקה לרמות. היה  זה לימוד קבוצתי, שבו ילדים בעלי יכולות  שונות ובגילאים שונים לומדים בכפיפה  אחת. כמובן, מי שהתברך באמצעים, יכול  היה להרשות לעצמו לקחת מלמד מוצלח  ומעולה. מי שלא הייתה הפרוטה מצויה  בכיסו, נאלץ להסתפק במלמד פשוט.  כך נוצר פער משמעותי בין רמת הידע  של הילדים, רק בגלל מצבם הכספי של  הוריהם...

הגר"ש סלנט החליט כי אסור לאפשר למצב כזה להתרחש, וכי יש לקבץ את כל  התלמידים תחת קורת גג אחת, ולתת להם  חינוך ולימודים שווים. כמי שהיה אחראי  על המצב בירושלים, שהיה ה"אבא" של  העיר, החליט הגר"ש שחייבים לפעול למען  חינוך הילדים, כפי שהוא התבטא: "גם אם  יצאו מהם חייטים וסנדלרים, לפחות שידעו  גם ללמוד כהלכה"...  הרעיון החדשני המרכזי, שעמד בבסיס  אמנת 'עץ חיים', היה הקמת מסלול  לימודים המתחיל מגיל צעיר ומסתיים  לאחר הנישואין, מסלול הבנוי ממסגרות  תלמידים בעלי יכולות שוות, הלומדים  יחדיו. הדבר היווה חידוש מהפכני, לעומת  השיטה שהייתה קיימת עד אז בירושלים.

מיד עם ההכרזה על הקמת הת"ת, התקבצו  כולם ללמוד במבנה אחד, כנהוג בימינו?  לא. תחילה פוזרו כיתות הלימוד בין  מבנים שונים ברחבי העיר העתיקה. רק  בשנת תרי"ז רוכזו התלמידים בקבוצת  מבנים, שהיו סמוכים לחצר בית הכנסת  ה'חורבה', יחד עם בית הדין של ירושלים.  לתלמוד התורה ניתן השם 'ישיבת עץ חיים'.

שיטת הלימוד הייתה מבוססת על זו  של מרן הגר"ח מוולוז'ין זצ"ל, שאותה  קיבל ממרן הגר"א זצ"ל - להשקיע היטב  בלימוד החומש, ולאחר מכן לעבור מיד  ללימוד הגמרא. בימינו, יש המשקיעים חלק  נכבד מהשנים בלימוד המשניות, אבל ב'עץ  חיים', עד היום, ממשיכים בדרך שהתווה  לנו הגר"ש סלנט.  לדאוג גם לקמח זמן קצר לאחר שהוקם הת"ת, הוקמה  גם הישיבה לבחורים. האם הגר"ש סלנט  מסר בה שיעורים? אכן, בתחילה מסר הגר"ש שיעורים  בישיבה שהוקמה. השתתפו באותם  שיעורים גם למדנים גדולים מקרב תושבי  השכונה. הם היו בטוחים שישמעו פלפולים  עצומים, אבל הופתעו לשמוע שיעור עממי  ופשוט. לאחר השיעור ניגשו אליו אותם  למדנים ושוחחו עמו בלימוד. הם ניסו  להעלות מספר נקודות וקושיות שבהן  התחבטו, ולהבנתם נותרו בלתי פתורות,  אבל הגר"ש לא התרגש מכך. הוא חזר ואמר  להם שוב ושוב את השיעור, עד שהם קלטו  כי הכול נהיר ובהיר. הגר"ש הצליח לפשט  את הסוגיה בצורה כזו, שכל ספקותיהם  נעלמו והתפוגגו.

מנין היו המשאבים להחזקת המוסדות? בשנת תר"ח, כאשר תלמוד התורה  והישיבה היו במצוקה כלכלית, לא שקט  הגר"ש סלנט עד שקם ונסע לווילנה, שם  גולל בפני ראשי הקהילה את מצבו הקשה  של המרכז החינוכי. הודות להשפעתו נוצרה  קרן מיוחדת, שמטרתה לבסס את קיום  הישיבה.  שמענו כי הגר"ש לא הסתפק רק  במגבית בליטא ורוסיה. הוא הגיע גם  ללונדון ולמנצ'סטר, והרחיק אפילו עד  פולין וגליציה, לשם גיוס הכספים למען עניי  ירושלים בכלל ומוסדות 'עץ חיים' בפרט.  מספרים, כי כשהגיע למעונו של הגה"ק  מרן בעל ה'חידושי הרי"ם' מגור זי"ע, שוחח  עמו בלימוד, והרבי התפעל מאוד מגאונותו.  מכיוון שהגר"ש הורגל להתפלל תפילת  ותיקין בכל יום, חיפש מנין כזה גם בעיירה  גור, אך לא מצא, משום מה. הוא החליט  להתפלל ביחידות, כדי לא לשנות ממנהגו.  מישהו שהבחין בו גילה את אוזנו של  הרבי, שהאברך שעמו נפגש אתמול נוהג לא  על פי ההלכה... אך ה'חידושי הרי"ם' לא  התייחס לדברים וקבע כי: "האברך הזה  יודע מה הוא עושה"...

כמו כן מסופר, כי הגיע בנדודיו גם לעיירה  בעלזא, שבה שימש אז כרב וכאדמו"ר  מרן הגה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע.  ה'שר שלום' נודע בכך שריפא את החולים  שביקרו אצלו באמצעות כף ידו. הרבי היה  ממשש את האזור הנגוע, והחולי והכאב,  כמו המחלה, חלפו מיד.  באותה עת סבל הגר"ש מכאבים  בכתפו, אולי מחמת המאמץ שהיה כרוך  בנסיעה המפרכת הזו. כשביקר בקודש  פנימה, לא סיפר הגר"ש לרבי על מיחושיו  כלל. להפתעתו, קם הרבי ממקומו, העביר  את אצבעותיו הקדושות על גבי הכתף של  האורח הרם, וראה זה פלא, הכאב חלף כלא  היה.  דרמה בלב ים אחד האברכים מחסידי גור, שהיה  תלמיד חכם ולמדן מופלג, השתוקק לעלות  לארץ ישראל. הוא נכנס להגה"ק מרן בעל  ה'שפת אמת' זי"ע וקיבל ממנו את ברכת  הדרך. לפני הפרידה, הרבי, שהכיר היטב  את הגר"ש סלנט, ישב וערך אליו מכתב,  וביקש מהאברך למוסרו לגר"ש כאשר יגיע  לירושלים.

כאשר הפליג האברך עם משפחתו  באנייה, מישש הוא בכליו כדי לוודא  שהמעטפה עמו. הלה היה בטוח כי היא  מכילה חידושי תורה, והתאווה לעיין בהם.  הוא לא יכול היה לעמוד בפני יצר הסקרנות  ופתח את האיגרת. לתדהמתו, נכתב בה:  "אני שולח לך אברך תלמיד חכם, כדאי לך להכניסו לישיבה"'. האברך ההמום לא  חשב פעמיים, קרע את המכתב והטילו אל  הים, אל הנחשולים הגועשים.

רעייתו, שהבחינה במעשיו, השתוממה  ונבהלה: "למה עשית את זה?"  האברך הנחוש הסביר לה ללא ניד עפעף:  "אני מעוניין ללמוד בעצמי, ללא  התגנדרות. מכתב כזה עלול להביאני  חלילה וחס לכדי גאווה ולנפח את מעמדי  ואת ישותי, על שזכיתי שהרבי מצייד אותי  בהמלצה מידו. אינני חפץ להשתמש בכתר  התורה. זו לא התכלית שלי בלימוד".

כשהגיע האברך לירושלים, נכנס לגר"ש  סלנט כדי לקבל ברכת 'שלום עליכם', הציג  את עצמו, וביקש להיכנס ללמוד בישיבת  'עץ חיים'.  "פה צריך ללמוד, אם סתם מחפש  פרנסה אתה, אין מקומך כאן..." אמר לו  הגר"ש באופייניות טיפוסית. כנראה, מצבה  הכלכלי של 'עץ חיים' באותה תקופה היה  קשה, מה שלא אפשר לכל מי שהתדפק על  שעריה להתקבל.

"אני מבקש ללמוד בלבד, אין כוונתי  לשם ממון", חזר האברך על משאלתו.

בעודם משוחחים, נשמעה נקישה על  הדלת. בפתח עמד הדוור, ובידו מכתב מ...

פולין הרחוקה. השולח: ה'שפת אמת'  מהעיירה גור...

הגר"ש מיהר לפתוח את המכתב, ונאמר  בו כדלהלן:  "שלחתי מכתב עם האברך, אבל בטוחני  שפתח אותו, וכשראה את תוכנו החליט לא  להעבירו אליכם... לפיכך אני משגר מכתב  נוסף, להמליץ עליו כעל בן תורה אמתי  ולבקש מכם להכניסו לישיבה שלכם"...

עם קריאת השורות הספורות הללו, אורו  פניו של הגר"ש: "התקבלת. אבל בתנאי  אחד: עליך להגיע אליי לעתים תכופות, כדי  'לדבר בלימוד'"... האברך סבר וקיבל.

התורם העשיר נדהם ויש המשך מרגש לסיפור: כעבור זמן מה הגיע עשיר גדול מחו"ל  לעיר העתיקה, וביקש להתרשם מהמוסדות  ולתרום בעבורם סכום כסף נכבד. הסבא,  רבי מיכל, נטלו עמו וערך לו סיור מקיף  בין כל אגפי המוסדות, הת"ת והישיבה  וכדומה. לקראת תום הסיור הציע רבי מיכל  לעשיר להגיע למעונו של זקנו, הגר"ש סלנט,  ולחתום כאן את סיורו.  הנדבן, יחד עם רבי מיכל, הגיעו לבית  הגר"ש והתקבלו כמובן בסבר פנים יפות  ובלבביות רבה. לפתע, נכנס לבית הגר"ש  מיודענו האברך. הוא נכנס בלא להקיש  על הדלת, נאמן להבטחתו להגיע מדי פעם  לשוחח בלימוד. כאשר הבחין בו הגר"ש,  נטש את אורחו הדגול, רץ לעבר האברך  ופתח עמו בשיחה תורנית.

העשיר נפגע עד עמקי נשמתו. הוא הגיע  לתרום כסף, והנה הוא זוכה ליחס משפיל  שכזה? הוא הסמיק מזעם והחליט לעזוב  את הבית.  רבי מיכל היה שרוי במבוכה רבה. הוא  חשש מטרפוד כל הביקור, שבו השקיע  יגיעה ויזע. אבל הוא לא ויתר מהר כל כך,  ולא נתן לכל עמלו ללכת לטמיון.  "בוא נצא לעת ערב לסיור נוסף ברחבי  העיר העתיקה", הציע לעשיר הכעוס.  איכשהו הצליח לפלס מסילה ללבו, והלה  נעתר לבקשה.

בעודם פוסעים מעדנות בסמטאות העיר  העתיקה, עברו ליד דירה ששכנה בירכתי  המבנה. היה זה מין מרתף, שרק מחצית  מחלונותיו הציצו לרחוב, בעוד המחצית  האחרת הייתה שקועה באדמה. זה היה  ביתו של האברך שלנו, שהיה חי בצמצום  ובדוחק רב...  רבי מיכל הציע לגביר שלצדו לגחון מעט  לעבר אשנבי הבית ולהביט פנימה. המראה  שבו נתקל גרם לו להתחלחל: הוא נוכח  כיצד האברך מושיב על ברכיו את הילד  הגדול, לומד עמו בחביבות ובנעימה, ואחר  לוקח פרוסת לחם, מושח אותה בשמן זית  ומגיש לו לאכול. אחריו הושיב את בנו השני  על ברכיו, וכמעשהו בראשון, כך נהג גם  באחיו. גם תורם של הבן השלישי והרביעי  הגיע, אבל הם כבר לא זכו בפרוסה שלמה,  אלא במחצית הפרוסה, משוחה בשמן זית.

לאחר הארוחה הדלה השכיב האב את  ילדיו הרכים על הארץ לשנת הלילה שלהם,  ואז שב למקומו ולגמרתו והוסיף לשקוד על  תלמודו לאורו הקלוש של הנר.

העשיר פרץ בבכי נסער ופלט: "אני לא  רוצה יותר לראות כלום. די לי בכך... עכשיו  אני מבין למה עזב הגר"ש סלנט את השיחה  אתי ברגע שבו נכנס האברך הצדיק הזה..."  למותר לציין כי התרומה שתכנן להרים  הוכפלה באותו מעמד.  מלכים ושרים בתוך... כוך השמועה מספרת כי גם ביתו של הגר"ש  סלנט שימש בשלב מסוים את 'עץ חיים'.

הגר"ש היה מסתפק תמיד במועט  שבמועט. הוא היה דר בתוך גומחה קטנה  בחצר ה'חורבה', ובה קיבל מלכים ושרים,  רבנים ואישי ציבור שבאו להקביל את  פניו...

כאשר הגיע פעם נדיב תושב חו"ל לביקור  בעיר העתיקה, וראה את מעונו של הגר"ש,  הוא נסער מאוד, וביקש לבנות בעבורו בית  חדש. אבל הגר"ש דחה את ההצעה בתוקף.  "טוב לי פה. מי שמחפש אותי יסתפק בכוך  שלי"... כאשר המשיך הלה להפציר ולא  הרפה, נעתר הגר"ש לבסוף. הוא הסכים כי  ייבנה בעבורו חדר מגורים מרווח, אך התנה  זאת בכך שהגומחה הננטשת תשמש את  תלמוד התורה, "ולאחר פטירתי, גם החדר  החדש ישמש את תלמוד התורה של 'עץ  חיים'". הגביר נענה, ונפנה בזריזות לעשות  כמצוותו.

על הקשר שבין 'עץ חיים' ל'חורבת  רבי יהודה החסיד', או בשמה המקוצר  'החורבה', שבסמוך לה התגורר הגר"ש,  מסופר, כי לקראת סיום בניית 'החורבה',  נוצר מחסור בכוח אדם.  באותה תקופה עלה החשש כי הטורקים  ששלטו בארץ, ולא ראו בעין יפה את הבנייה,  ינסו להערים קשיים על סיום המלאכה  מטעמים שונים. בשל כך ביקשו היזמים  לגייס כוח אדם נוסף למלאכת הבנייה, כדי  להגביר את הקצב. הם שקלו לבקש זאת  מתלמידי 'עץ חיים', אך חששו מפני הנאמר  בגמרא כי "אין מבטלים תלמוד תורה  אפילו לבניין בית המקדש", ולשם כך נועצו  ברבם הגר"ש.  "מתיר אני את הדבר", קבע הגר"ש,  ונימק: "יש בבניין החורבה משום קירוב  הגאולה. כל יום שחולף ועדיין לא נגאלנו,  הוא בבחינת פיקוח נפש, וכאשר בפיקוח  נפש הדברים אמורים, הרי ודאי מותר  לשבץ תלמידים למלאכה".

לאחר פטירתו של הגר"ש שימש ביתו,  בהתאם לצוואתו, במשך שנים ארוכות,  כחדר לימוד בעבור ישיבת 'עץ חיים'  הסמוכה. כך גם ארון הספרים, שהותיר  הגר"ש לשימוש רבני הישיבה. הגר"ש כתב  בצוואתו:  "את הספרים שבארגז האדום, לתת  לנכדי הבחור נתן נטע סלנט, ואת אלו  שבארגז הירוק אני נותן במתנה לישיבת  'עץ חיים' בחצר ריה"ח (רבי יהודה החסיד)  זצ"ל, וישמרו בהארגזים שבביתי המיוחדים  לספרים. ותלמיד חכם שירצה ללמוד בהם  ילמד בבית הזה דווקא ולא יוציאם החוצה,  ואחר הלימוד יחזירם למקומם".  הבטחתו של ה'חזון איש' גם אביכם המשיך, מן הסתם, במסורת של  גיוס כספים לצורך המוסד.  כשביקש אבינו לצאת לחו"ל למסע מגבית בעבור 'עץ חיים', בשנת תש"י, היה  סבינו הגאון רבי מיכל חולה. אבא היה בנו  יחידו, והוא חשש להשאיר את אביו במצב  כזה. הוא נועץ בסבא, ואמר לו כי הוא שוקל  לנסוע לבני ברק, כדי להיוועץ במרן ה'חזון  איש' זצ"ל אם לצאת למסע. אבל הסבא  ניסה להניא אותו מכך.  "למה?" שאל אבא, "ממה אתה חושש?" הגיב הסבא: "ומה תעשה אם יורה לך  ה'חזון איש' לא לנסוע?"  "אז לא אסע", ענה אבא.  "אם כך, אם אתה מקבל על עצמך לציית  לכל פקודה של ה'חזון איש', אתה רשאי  לצאת אליו", אמר הסבא.

הגיע אבינו ל'חזון איש', שטח בפניו את  שאלתו, והוא פסק כי אבא חייב לצאת  לצורך זה לחו"ל. ה'חזון איש' אף הבטיח  לאבא כי הוא יצליח במסעו, וכי יזכה לשוב  לארץ ולמצוא את אביו בחיים... שזה בעצם  היה החשש המרכזי.

רק מי שהוא "מלאך" יכול להתחייב  כך... אומרים הרבנים, ומוסיפים: אבא  נסע, שהה שם חצי שנה, וכשחזר, אכן מצא  את אביו במיטבו. סבא המשיך לחיות עוד  חמש שנים לאחר אותה נסיעה...

צריך גם מעיל, נעליים...

האם הגר"ש סלנט היה מעורב גם בענייני  הת"ת השוטפים? על אף טרדותיו המרובות בבעיות הכלל  והפרט, היה הגר"ש דואג לכל ענייני 'עץ  חיים'. הוא נשא את המוסדות על לבו ממש.  הגר"ש היה נוהג לבקר בחדרי הלימודים  מדי יום כמעט, כדי לעמוד בעצמו על מצב  התקדמותם של התלמידים, וגם היה בוחן  את ידיעותיהם. הוא נהג אף לנבור בשקיות  האוכל שהילדים היו מביאים, וכשראה  שהשקית דלה וריקנית, היה משחיל לתוכה  דבר מאכל או פרוטות מספר, מבלי שהילד  ידע או ירגיש בכך. כשראה שילד מתהלך  במעיל קרוע או נעליים מטולאות, היה שולח  אותו מיד אל החייט או הסנדלר, שיתפור  לו על חשבונו בגדים חדשים או נעליים  חדשות. הגר"ש היה האבא של הילדים ושל  המבוגרים, רוחו הגדולה הייתה חופפת על  הכול.

יש לכם אינדיקציה לכמות התלמידים  שהוציאו מוסדות 'עץ חיים' מקרבם? במשך שנות קיומם, הוציאו מוסדות  'עץ חיים' אלפי תלמידים. מהם כאלה  המשמשים כיום בקהילות ישראל כרבנים,  דיינים וכדומה, ומהם העוסקים בתחומי  המסחר השונים, אבל נוהגים להתפאר  תמיד כי 'היו פעם בני ישיבת עץ חיים'.  לפני זמן מה נוסד 'חבר תלמידי עץ  חיים', והוא מונה אלפי חברים, ביניהם  כאלה הממלאים תפקידים נכבדים ביותר  בציבור. מעניין לציין כי אף אלו מבין  הבוגרים, שהתרחקו במשך הזמן מאורח  החיים של היישוב הישן, מזכירים בחיבה  ואהבה עמוקה את אותם ימים, שבהם  חבשו את ספסלי הישיבה.

מושג חדש: הסעה לת"ת מתי עברו מוסדות 'עץ חיים' לתוך העיר  החדשה? בשנת תרס"ח יזם הסבא רבי מיכל  את רכישת הקרקע ליד רחוב יפו, להקמת  סניף של הישיבה. עם הקמת בנייני הישיבה  במרכז העיר הוקם במקום גם כולל,  ששימש בעיקר את בוגרי הישיבה. אגב,  הסבא היה הראשון שהכניס את מושג  ה'הסעות' לתלמוד התורה. מישהו תרם  רכב ישן, שבו נדחסו בכל בוקר עשרות  ילדים, בדרכם לת"ת. באותה תקופה לא  היו רכבים מצויים כל כך בירושלים, הדבר  היה אז חידוש מרענן ומפתיע.

כמאה שנים היינו שם, ברחוב יפו,  עד שלאחרונה הפך מרכז העיר למוקד  סחר ובילוי, כידוע לכולנו. פנינו לגדולי  ישראל, ובהם מרנן הגרי"ש אלישיב,  הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל, ולהבחל"ח  הגראי"ל שטיינמן שליט"א, וכולם אמרו  לנו שחייבים לעזוב את המקום, מחמת  המפגעים הרוחניים ששוררים בו.  מכרנו את השטח ליזמים פרטיים, הם  מתכוננים להקים שם פרויקט נדלנ"י של  מגורים ומסחר. בכסף שקיבלנו רכשנו את  המתחם ברחוב ישעיהו, שבו שוהה כעת  תלמוד התורה של רוז'ין, ובעבר שכן בו בית  הספר 'לעמל'. בית ספר זה היה הראשון  בירושלים, בשעתו, שפרץ את הגדרות  והכניס לימודים כלליים אל שעריו, בניגוד  לדעת גדולי ישראל...  לקראת הרכישה קיבלנו את ברכתו של  מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א. הוא הציע  לנו לסייד מחדש את הכתלים, כדי שיהא זה  בבחינת "פנים חדשות שבאו לכאן". כאשר  ביקרנו במעונו של ראש ישיבת בריסק,  מרן הגאון רבי דוד סולובייצ'יק שליט"א,  התבטא בפנינו: "דעו לכם, כי 'עץ חיים הינו  קודש קודשים', וכל צעד שאתם נוקטים  צריך להיגזר מהמחשבה הזו".  לקראת אלול תשע"ה אנו צפויים לעבור  למשכננו החדש, בעזרת ה', ולתקן בס"ד את  אשר עיוותו מנהלי בית הספר 'לעמל' ששכן  בו, ותחת החינוך הזר שהוענק שם, נמשיך  לשמר את המסורת המפוארת של דרך  ישראל סבא, עד ביאת הגואל. 


להורדת המאמר לחץ כאן